محکمۀعالی هند بر "طلاق ثلاثه مسلمانان" غور می کند

محکمۀ عالی هند در دهلی جدید

محکمۀ عالی هند می گوید که مسایل مربوط به خانواده را در قوانین اسلامی مورد بررسی قرار می دهد تا دیده شود که چقدر امکان مداخله در این عرصه وجود دارد.

تصمیم محکمه عالی هند پس از آن گرفته شد که خانواده ای در هند خواستار خاتمه یافتن روش طلاق توسط مردان شد – شیوۀ که با سه بار گفتن کلمه طلاق، از همسران شان به طور دایم، جدا می شوند.

قانون اساسی هند به مسلمانان آن کشور اجازه می دهد تا مسایل مانند ازدواج، طلاق و وراثت را بااستفاده از قوانین مدنی اسلامی حل و فصل کنند.

یک شاخۀ محکمۀ عالی هند گفته است که قانون احوال شخصیه اسلام بر یک جمعیت بزرگی از مردم تاثیر گذاشته و آنان از حکومت فدرال خواسته اند تا بررسی کنند که آیا دخالت در این امر می تواند حقوق اساسی اجتماعات مسلمان هند را نقض کند یا خیر.

تایرات سنگهـ تاکور، قاضی القضات هند روز چهارشنبه گفت "یک موضوع جدی است و باید در چهارچوب قانون اساسی تحت بررسی قرار گیرد."

آقای تاکور علاوه کرد که باید تمام دیدگاه ها را بشنوند و دیده شود که تا"چه حدی محاکم می توانند در امور قوانین احوال شخصیۀ مسلمانان دخالت کند."

مجلس بعدی استماعیۀ در محکمۀ عالی هند به تاریخ ششم سپتمبر برگزار خواهد شد.

بیشترین اقلیت مسلمانان هند

مسلمانان 13 درصد نفوس 1.2 میلیارد نفری هند را تشکیل می دهند اما اسناد حکومتی نشان می دهد که تاهنوز هم آنان در میان برخی از محروم ترین و در حاشیه قرار گرفته ترین جوامع ساکن در هند می باشند.

فعالین حقوق زنان از دیرزمانی به اینسو خواهان اصلاحات در قانون احوال شخصیۀ مسلمانان شده می گویند که آن قانون علیه زنان تبعیض قائل است. آنان در عوض خواهان یک قانون "خوب تعریف شده" اند که داشتن چند همسر، طلاق یک جانبه و عروسی اطفال را جرم بپندارد.

فعالین و کمپاین کنندگان ضد "گفتن سه طلاق" را غیر قانونی بخوانند چرا که حق مساوات و برابری را نقض می کند.

آنان می گویند که مرد ها بااستفاده از "سه بار طلاق گفتن" می توانند در آن واحد از طریق فیسبوک، سکایپ یا هم ارسال پیام تلیفونی همسر خود را طلاق بدهد.

آگاهی از حقوق

این درخواست که تحت غور محکمۀ عالی هند قرار گرفته همچنان به دنبال خاتمه دادن "چند همسری مرد ها ازدواج دوباره پس از طلاق نیز می باشد.

دیبا ابهر، وکیل مدافع در افغانستان می گوید طلاق به سه نوع است، طلاق رجعی، بائن و ثلاثه. در صورت که طلاق ثلاثه صورت گیرد، یک زن تنها می تواند در صورت عروسی با یک مرد دیگر و جدا شدن از آن با همسر اول خود ازدواج کند.

ذکیه سمن، از نهاد بهارتیا مسلمان مهیلا آندولان که یکی از درخواست دهندگان به محکمۀ عالی هند است به رویترز می گوید "طلاق سه گانه در قرآن معتبر نیست. زیرا قرآن همواره پیش از جدایی و رسیدن به مرحلۀ طلاق بر میانجگری و اشتی تاکید می ورزد.

خانم سمن گفت "محکمۀ عالی هند باید براساس مواد قانون اساسی در این رابطه اقدام کند."

سروی سال گذشتۀ نهاد بهارتیا مسلمان مهیلا آندولان نشان می دهد که بیش از 90 درصد زنان مسلمان خواهان ختم چند همسری و "گفتن سه طلاق" بوده اند.