لغزش زمین در هند صدها کشته و زخمی برجا گذاشت

امدادرسانان در حال انتقال جسد یکی از قربانیان رویداد لغزش زمین در ایالات کرالا در هند، تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۴

مقام‌ها در هند روز سه‌شنبه ۳۰ جولای (نهم اسد) گفت که لغزش زمین ناشی از باران‌های موسمی صبح سه‌شنبه به وقت محل سبب کشته و زخمی شدن صدها نفر شده است.

بر اساس آخرین آمار که شام سه شنبه به وقت محل نشر شد، کم از کم ۱۲۳ نفر در این رویداد کشته و ۱۷۸ نفر دیگر زخمی شده اند.

مقام‌ها گفته اند که حدود ۲۵۰ نفر از بین لای و گل نجات داده شده و کم و بیش ۱۰۰ نفر دیگر در زیر آوار مدفون اند که تلاش برای نجات آنان جریان دارد.

اردوی هند گفته است که بیش از ۲۰۰ نظامی را به ساحه آسیب‌دیده اعزام کرده تا نیروهای‌ امنیتی و تیم‌های نجات را در تلاش‌های نجات کمک کنند.

اردوی هند با نشر اعلامیه‌ای گفته است که گمان می‌رود که صد‌ها نفر در زیر گل و لای گیر مانده‌اند.

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که فروریختن یک پل عمده در محل حادثه واقع در ساحه وایناد، تلاش‌های کمک‌رسانی را با مشکل مواجه کرده است.

نرندرا مودی، صدراعظم هند، گفته است که به حکومت ایالتی کرالا اطمینان داد که هر گونه کمک ممکن را به منظور رسیدگی به این وضعیت فراهم خواهد کرد.

مودی با نشر پیامی در شبکهٔ ایکس با کسانی ابراز همدردی و غم‌ شریکی کرده که عزیزان شان را در این حادثه از دست داده‌اند و یا زخمی شده‌اند.

اداره رسیدگی به آفات طبیعی این ایالت پیش‌بینی کرده است که طوفان و بارندگی شدید روز سه‌شنبه در این ایالت ادامه خواهد یافت.

باران‌های موسمی در سراسر کشوری‌های آسیای جنوبی از ماه جون تا ستپمبر معمول است و این بارندگی‌ها برای احیای منابع آبی این کشور‌ها با اهمیت پنداشته می‌شود.

این بارندگی‌ها برای زراعت و معیشت میلیون‌ها دهقان و همچنین امنیت غذایی برای نزدیک به دو میلیارد جمعیت جنوب آسیا حیاتی تلقی می‌شود. اما در عین زمان، این بارندگی همه ساله سبب لغزش زمین و سیلاب شده و ویرانی به بار می‌آورد.

شمار سیلاب‌ها و لغزش‌‌های مهلک زمین در سال‌های اخیر در کشور‌های جنوب آسیا افزایش یافته است. به گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی این مشکل را وخیم‌تر کرده است.

سد سازی، از بین بردن جنگلات و پروژه های توسعه‌ای در هند نیز تلفات انسانی را تشدید کرده است.

در سال ۲۰۲۱ نیز دست‌کم ۲۵ نفر در اثر سیلاب و لغزش زمین در سراسر ایالت کرالا جان باختند.

پیش از آن، نزدیک به ۵۰۰ نفر در سال ۲۰۱۸ در اطراف ایالت کرالا در جریان بدترین سیلاب که تقریباََ در یک قرن بی سابقه بود، جان باختند.