واکنش‌های بین المللی به اعدام‌های اخیر در ایران؛ امریکا آن را 'نمایشی' خواند

امریکا و جامعهٔ بین المللی روز شنبه هفتم جنوری (۱۷ جدی) اعدام دو مرد در ایران به اتهام "قتل یک شبه نظامی" در ماه نومبر در جریان اعتراضات را محکوم کرد.

وزارت امور خارجهٔ امریکا آنرا "محاکمه و اعدام نمایشی" دو مرد در ایران خواند و آنرا با شدیدترین الفاظ محکوم کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجهٔ امریکا، در تویتی نوشت: "ما محاکمه‌های نمایشی و اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی در ایران را به شدت محکوم می‌کنیم."

پرایس این اعدام‌ها را بخشی از تلاش‌های کلیدی رژیم ایران برای سرکوب اعتراضات خوانده و افزود: "ما به همکاری با شرکای خود ادامه می دهیم تا پاسخگویی در قبال سرکوب وحشیانه ایران را پیگیری کنیم."


رابرت مالی، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور ایران، در واکنش به اعدام این دو جوان معترض توسط ایران روز شنبه در تویتی نوشت: "از اعدام دو جوان ایرانی دیگر توسط رژیم پس از محاکمه‌های ساختگی وحشت زده شدیم. این اعدام‌ها باید متوقف شود. ما و دیگران در سرتاسر جهان به پاسخگویی رهبری ایران ادامه خواهیم داد."

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد این اعدام‌ها را محکوم کرده و گفته است که "محاکمه‌های غیرعادلانه بر اساس اعترافات اجباری" صورت گرفته است.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که از مجازات اعدام علیه معترضان غیرنظامی "وحشت زده" شده است.

سخنگوی جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا، در بیانیه‌ای گفت که "این نشانه دیگری از سرکوب خشونت آمیز تظاهرات غیرنظامی توسط مقامات ایرانی است".

در این اعلامیه آمده است که اتحادیه اروپا بار دیگر از مقامات ایرانی می‌خواهد که فوراً اعمال و اجرای احکام اعدام معترضان را پایان دهند.

انالینا بیربوک، وزیر خارجهٔ آلمان، نیز گفته است که این اعدام‌ها "تمایل ما را در افزایش بیشتر فشارها بر تهران با اتحادیهٔ اروپا تقویت می‌کند".

او در تویتی نگاشته است که این دو نفر اعدام شدند چون‌ نمی‌خواستند تسلیم "اقدامات وحشیانه و غیرانسانی" شوند.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای "با شدیدترین لحن" نسبت به اعدام محمدمهدی کرمی و محمدحسینی ابراز انزجار کرده و خواهان توقف تمامی این اعدام‌ها شده است.

در این بیانیه آمده است که اعدام معترضان نمی‌تواند پاسخی برای مطالبات مشروع ایرانیان برای دستیابی به آزادی باشد.

قوهٔ قضاییه ایران روز شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که دو نفر در آن کشور به اتهام "قتل یک شبه نظامی" به دار آویخته شدند.

سارنوالان ایرانی گفته اند که این شبه نظامی توسط گروهی از عزاداران که در حال ادای احترام به معترض کشته شده به نام حدیث نجفی بودند، برهنه و سپس کشته شد.

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در ماه سپتمبر سال گذشتهٔ میلادی که پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ کردی ایرانی در بازداشت پولیس گشت و ارشاد آن کشور جان باخت، ایران تا حالا چهار معترض را در ارتباط به اعتراضات سراسری آن کشور اعدام کرده است.

مجید رضا رهنورد، یک معترض ۲۳ ساله، به تاریخ ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) در شهر مشهد در محضر عام به دار آویخته شد. مقامات ایران وی را به کشتن دو عضو نیرو‌های امنیتی آن کشور محکوم به اعدام کردند.

چهار روز پیش از آن،‌ به تاریخ هشتم دسمبر (۱۷ قوس) محسن شکاری که او هم ۲۳ ساله بود، به اتهام مسدود کردن یک جاده و زخمی کردن یک شبه‌نظامی در جریان تظاهرات، اعدام شد. گروه‌های حقوق بشری محاکمهٔ شکاری را تقبیح کرده و آنرا "نمایشی" خواندند.

حامیان حقوق بشر و فعالان گزارش داده اند که ده‌ها معترض دیگر با اتهاماتی مواجه اند که مجازات آن اعدام است.

ارگان خبری فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) اعلام کرده است که از آغاز اعتراضات سرتاسری در ایران تا کنون بیش از ۵۱۶ نفر کشته شده اند که ۷۰ نفر آنان کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.