رهایی زندانیان امریکایی از زندان اوین ایران و واکنش قصر سفید

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) روز پنجشنبه دهم اگست (۱۹ اسد) به نقل از نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گزارش داده است که زندانیان امریکایی از زندان اوین آن کشور رها شده اند.

ایرنا گزارش داده است: "این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند."

در گزارش ذکر نشده است که کدام کشور در این زمینه وساطت کرده است.

ایرنا همچنین گزارش داده است "در اجرای این توافق، قرار است پول‌های توقیف شدهٔ ایران در کره [کوریای] جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل شود."

پیش از این آدرین واتسن، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، خبر انتقال پنج زندانی امریکایی ایرانی‌تبار را از زندان اوین به حبس خانگی "گام امیدوارکننده" خواند و گفت که دولت امریکا وضعیت را از نزدیک نظارت می‌کند. او گفت: "تا بازگشت همه آنها به ایالات متحده آرام نخواهیم گرفت."

واتسن از این زندانیان به نام‌های سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی یاد کرد و گفت که دو امریکایی دیگر که "اصلاً نباید بازداشت می‌شدند" در حال حاضر ترجیح می‌دهند که هویت شان فاش نشود.

با اینحال، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید از ارایهٔ جزییات درباره وضعیت این امریکایی‌های ایرانی‌تبار و یا تلاش‌های حکومت ایالات متحده برای تضمین آزادی آنان خودداری کرد.

جرد گنسر، وکیل سیامک نمازی پیش از نشر این خبر از انتقال چهار شهروند امریکایی به شمول موکلش از زندان اوین به یک هوتل در تهران خبر داده گفت که این افراد تا زمان کسب اجازهٔ خروج از ایران در هوتل به سر خواهند برد.

در پیوند با این خبر، روزنامهٔ نیویارک تایمز گزارش داده است که حکومت جو بایدن با انتقال حدود شش میلیارد دالر دارایی‌ منجمد شدهٔ ایران در کوریای جنوبی به حسابی در بانک مرکزی قطر موافقت کرده است.

ناظران امور ایران می‌گویند که حکومت ایران با بازداشت شهروندان کشورهای دیگر، به ویژه دوتابعیتی‌ها، با اتهامات دروغین، قصد دارد از آنان برای چانه‌زنی‌ در روابط خود با دیگر کشورها استفاده کند.

بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده بارها به شهروندان دو تابعیتی هشدار داده‌اند که سفر به ایران مخاطره‌آمیز است و از آنان خواسته‌اند با سفر به ایران، حتا برای دید و بازدیدهای خانوادگی، خود را به خطر نیندازند.