شکایت حقوقی برای دستگیری رییس جمهور ایران در سویس به اتهام ارتکاب 'جنایت علیه بشریت'

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران

در یک شکایت حقوق روز دوشنبه ۱۱ دسمبر (۲۰ قوس) از حکومت سویس خواسته شده تا رییس جمهور ایران را به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت که به پاکسازی مخالفان در سال ۱۹۸۸ میلادی مرتبط است، دستگیر کند.

در این شکایت حقوقی از اندرو مولر، سارنوال فدرال سویس، خواسته شده تا اطمینان حاصل کند که ابراهیم رییسی به خاطر ''سهم داشتن در قتل عام، شکنجه،‌ کشتار‌های فرا قضایی، اعدام‌ها و سایر جرایم علیه بشریت'' دستگیر و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.

انتظار می‌رفت که رییسی درنشست عمومی جهانی ملل متحد برای پناهجویان که قرار است روز چهار شنبه ۱۳ دسمبر در ژینو، پایتخت سویس، آغاز شود، اشتراک کند، اما ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، هیات آن کشور را در این مجمع رهبری می‌کند. از این اعلام چنین بر میاید که رییسی احتمالاََ در این نشست اشتراک نخواهد کرد.

خبرگزاری فرانس پرس روز دوشنبه نسخه‌ای از این شکایت حقوقی را مشاهده کرده است، اما دفتر سارنوالی فدرال سویس تا زمان تهیۀ این گزارش دریافت این شکایت را تایید نکرده بود.

در این شکایت از سوی سه نفر مطرح شده که ادعا شده است که در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی به دلیل مخالفت با حکومت ایران سرکوب شده اند.

گروه‌های حامی حقوق بشر از دیر زمانی به اینسو برای ادعای عدالت‌خواهی اعدام‌های فراقضایی هزاران نفر، به ويژه جوانان در زندان‌های ایران، مبارزه کرده اند. این مخالفان حکومت ایران فقط در ظرف چند ماه در تابستان ۱۹۸۸ میلادی زمانی اعدام شدند که جنگ میان ایران و عراق در مراحل پایانی قرار داشت.

اکثر افرادیکه در آن سال کشته شدند، مربوط به سازمان مجاهدین خلق ایران بودند، گروهی که تهران آنرا یک سازمان تروریستی قلمداد می‌کند و این سازمان در جریان جنگ میان دو کشور، از حکومت وقت بغداد حمایت می‌کرد.

دادخواهانی که روز دوشبنه شکایت خود را مطرح کرده‌اند، می‌گویند که آنان می‌توانند شخصاً رییسی را به عنوان عضو کمیسیون معرفی کنند که هزاران مخالف زندانی را در جریان سرکوب تابستان ۱۹۸۸ زندانی و اعدام کرد.

در این شکایت آمده است که رییسی در آن زمان به حیث معاون لوی سارنوالی تهران، پایتخت ایران، ایفای وظیفه می‌کرد و برای محکوم کردن زندانیان به اعدام، بی‌نهایت اشتیاق داشت.

رضا شمیرانی که مدعی اصلی در این شکایت نامه است، در سال ۱۹۸۱ میلادی دستگیر و در میان پنج هزار زندانی بود که در یکی از محابس تهران به سر می‌برد. بر اساس این شکایت، شمیرانی در میان کمتر از ۱۵۰ زندانی است که از اعدام‌های سال ۱۹۸۸ جان سالم به در برد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس، رییسی در آن زمان از شمیرانی پرسیده بود که به چه گروهی تعلق دارد و وقتی او گفت که مجاهدین خلق، مطمین بود که حکم اعدام او قطعی شده است. در این شکایت نامه آمده است که شمیرانی هنوز نمی‌داند چگونه از اعدام رهایی یافت. بر اساس این شکایت، شمیرانی تا سال ۱۹۹۱ میلادی در زندان باقی ماند و با شکنجه مواجه بود.

دو مدعی دیگر نیز که در سال ۱۹۸۸ در زندان‌های ایران بودند، گفته اند که رییسی را به عنوان ''عضو کمیسیون مرگ'' می‌شناسند.