ایران یک مرد محکوم به قتل را در محضر عام به دار آویخت

اعدام در ایران

خبرگزاری قوهٔ قضایهٔ ایران روز دوشنبه ۲۶ اگست (پنجم سنبله) گزارش داد که مقامات در مناطق مرکزی ایران مردی را که به قتل یک وکیل مدافع محکوم شده بود، در محضر عام به دار آویختند.

به گزارش خبرگزاری میزان، این مرد که هویت‌اش مشخص نشده، در ماه اگست ۲۰۲۱ با سلاح شکاری یک وکیل مدافع را در مقابل چشمان همسر و پسرش در شهر شاهرود واقع در شمال ولایت سمنان به قتل رساند.

خبرگزاری قوهٔ قضاییهٔ ایران از قول محمد صادق اکبری، رییس محکمه عالی ولایت سمنان آن کشور گزارش داد:‌ ''حکم قصاص نفس پرونده قاتل مرحوم محمود رضاجعفر آقایی صبح امروز در ملای عام و در شهر شاهرود اجرا شد."

در همین حال، ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که مرد محکوم به اعدام ۲۰ سال سن داشت و اعتراف کرده بود که توسط یک گروه تبهکار استخدام شده بود تا این وکیل مدافع را بکشد. اما جزییات بیشتر در این مورد ارایه نشده است.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اوسلو، پایتخت ناروی، که اعدام‌ها را در ایران دنبال می‌کند، گفته است که این نخستین اعدام علنی سال در آن کشور بود. محمود امیری‌مقدم، رییس سازمان حقوق بشر ایران، از جامعه بین المللی خواست تا این گونه‌ اعدام را محکوم کند.

به گفته این سازمان حقوق بشر ایران، حکومت جمهوری اسلامی معمولاً اعدام‌ها را با به دار آویختن در داخل زندان انجام می‌دهد که اکثر آنان به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شده‌اند. به گفتهٔ این سازمان، ایران از‌ آغاز سال روان میلادی تا حالا ۵۰۰ محکوم را اعدام کرده است.

ایران در سال ۲۰۲۲ مردی را در ملای عام اعدام کرد. این مرد در ارتباط به قتل دو عضو یک نیروی شبه‌نظامی با چاقو، به اعدام محکوم شده بود. ​

بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل، به استثنای چین، حکومت ایران همه ساله نسبت به هر کشور دیگر بیشترین مجازات اعدام را اجرا می‌کند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.