ایران: حملات امریکا و بریتانیا بر یمن خلاف سیاست‌های این کشورها است

طیارهٔ جت امریکایی که به تاریخ سوم فبروری برای حمله بر مواضع شورشیان حوثی در یمن از عرشهٔ یک کشتی طیاره‌بردار پرواز می‌کند

وزارت خارجهٔ ایران می‌گوید که حملات ایالات متحده و بریتانیا بر مواضع شورشیان حوثی‌ در یمن، مخالف پالیسی‌ این کشور برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها در شرق میانه است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران امروز یکشنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) اتهام وارد کرد که ایالات متحده و بریتانیا "در تداوم حمایت تمام عیار خود از رژیم صهیونیستی، با اقدامات نظامی خود در سطح منطقه، در حال دامن زدن به هرج و مرج و ناامنی هستند."

او افزود که حملات این دو کشور "تعارض کاملاً آشکاری با ادعاهای مکرر واشنگتن و لندن دارد که می گویند خواستار گسترش جنگ و درگیری در منطقه نیستند".

این مقام ایرانی اضافه کرد که حملات امریکا و بریتانیا بر یمن "صلح و امنیت بین المللی را تهدید خواهد کرد".

پنتاگون روز گذشته گفت که ایالات متحده و بریتانیا حملات هوایی را بر مواضع حوثی‌های تحت حمایت ایران در ۱۳ نقطه در داخل خاک یمن انجام دادند.

در بیانیهٔ وزارت دفاع ایالات متحده آمده است: "هدف از این حملات دقیق، مختل کردن و تضعیف توانایی‌هایی است که حوثی‌ها برای تهدید تجارت جهانی و جان دریانوردان بی‌گناه استفاده می‌کنند."

حوثی‌های یمن امروز گفتند که این حملات بی پاسخ و بی‌مجازات نخواهد ماند.

یحیی سریع، سخنگوی این گروه گفت: "این حملات مانع موقف حمایت مستحکم ما از مردم فلسطینی در نوار غزه نخواهد شد."

در همین حال فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) نیز روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امریکایی برای دفاع از خود، شش میزایل کروز ضد کشتی حوثی‌ها را که برای شلیک بر کشتی‌ها در بحیرهٔ سرخ آماده شده بودند، هدف قرار دادند.

شورشیان حوثی در جریان جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند.

این شورشیان تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل علیه حماس، به حملات خود علیه کشتی‌ها ادامه خواهند داد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گروه‌های تندرو تحت حمایت ایران را به حملات متعدد بر پایگاه‌های نیروهای امریکایی در منطقه متهم کرده، اما گفته است که خواستار جنگ گسترده در شرق میانه نیست.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس و ایرنا استفاده شده است.