ایران: درون‌های مجهز با میزایل‌های هوا به هوا را در مرزها جابجا کردیم 

طیاره‌های بی‌سرنشین کرار

رسانه‌ٔ‌ رسمی ایران امروز دهم دسمبر (۱۹ قوس) گزارش داد که این کشور با اضافه کردن طیاره‌های بی‌سرنشین مجهز با میزایل‌های هوا به هوا، قابلیت‌های دفاعی خود را بیشتر از پیش تقویت کرده است.

در گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا آمده است که ده‌ها طیاره‌ٔ بی‌سرنشین نوع کرار مسلح با میزایل‌های مجید در سیستم دافع هوا در مرزهای این کشور جابجا شد.

این طیاره‌های بی‌سرنشین که قابلیت پرواز تا ۱۰۰۰ کیلومتر را دارند، امروز در جریان مراسمی در اکادمی نظامی تهران به نمایش گذاشته شد.

ایرنا از جنرال عبدالرحیم موسوی، سرقوماندان اردوی ایران نقل کرده گفته است "دشمنان باید در راهبردها و راه کنش‌های نبردهای هوا به هوای خود به ویژه در بعد هواپیماهای بدون سرنشین تجدیدنظر قطعی کنند" زیرا نیروهای ایرانی بیشتر از پیش قدرتمند شده اند.

ایران در سال ۲۰۱۰ از طیاره‌های بی‌سرنشین کرار برای بار نخست پرده برداشت و اکنون این طیاره‌ها با میزایل‌های مجید مسلح شده اند که برد آن به هشت کیلومتر می‌رسد و همه آن به گونهٔ‌ کامل در ایران ساخته شده است.

موسوی گفت که این طیاره‌ها در ماه اکتوبر در جریان تمرینات نظامی به آزمایش گرفته شد و کامیاب بود.

توسعهٔ تسلیحات نظامی ایران سبب نگرانی در شمار زیادی از کشورها، به ویژه ایالات متحده و اسراییل شده است.

یکی از دلایل عمدهٔ‌ این نگرانی، فراهم آوری طیاره‌های بی‌سرنشین ایران به گروه‌های متحد او در شرق میانه مانند حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن است.

ایران از گروه حماس نیز حمایت می‌کند، گروهی که از هفتم اکتوبر به اینسو با اسراییل در جنگ است.

تهران همچنان متهم است که به روسیه در جنگ این کشور با اوکراین، طیاره‌های بی‌سرنشین فراهم کرده است.

گرچه این کشور فراهم آوری این طیاره‌ها به روسیه را رد کرده است، اما مقامات نظامی این کشور گفته اند که قدرت‌های جهان از تسلیحات این کشور استفاده می‌کنند و این برای آنان مایهٔ افتخار است.

ایران در دههٔ ۱۹۸۰ در جریان جنگ هشت ساله با عراق تولید طیاره‌های بی‌سرنشین را آغاز کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های ایرنا و فرانس‌پرس استفاده شده است.