روزانه هزار زن در ایران جنین خود را سقط می‌دهند – مقام ایرانی

حکومت ایران مخالف سقط جنین است

صابر جباری فاروجی، رییس مرکز "جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس" در وزارت صحت ایران گفته است که روزانه "حد اقل هزار مورد" سقط جنین در ایران انجام می‌شود.

فاروجی در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های ایران گفت که "گروه نفس برای مقابله با سقط جنین در ۲۵۰ شهرستان ایران ایجاد شده است". او گفت که این گروه با حمایت جامعۀ طبی ایران تا کنون از انجام ۴۷۰۰ مورد سقط جنین جلوگیری کرده است.

جباری فاروجی عمده‌ترین دلایل سقط جنین را در ایران، "عدم تمایل به داشتن فرزند بیشتر، مشکلات اقتصادی و بارداری نابه هنگام" عنوان کرد.

تعدد فرزند و افزایش جمعیت در ایران، دغدغۀ اصلی رهبران جمهوری اسلامی، به شمول علی خامنه‌ای، است. ابراهیم رییسی، رییس جمهور پیشین ایران، قبل از مرگش در مراسم "جایزه ملی جوانی جمعیت" گفته بود: "آمار سقط جنین در ایران نگران‌کننده است و باید جلو آن گرفته شود."

برخی از منتقدان می‌گویند که رهبران ایران بدون اینکه کمترین توجه به مسایل معیشتی مردم داشته باشند، با سقط جنین مخالفت می‌کنند.

ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی غرب به خاطر برنامۀ هسته‌ای آن کشور با نرخ بلند تورم دست و پنجه نرم می‌کند. میزان تورم در ایران در حدود ۴۰درصد در نوسان است که با سطح پایان درآمد و دستمزد، فشار مضاعف اقتصادی را بر مردم آن کشور تحمیل می‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران که بازوی تحقیقاتی حکومت محسوب می‌شود در گزارش‌های متعدد تا نصف جمعیت را دچار فقر مسکن اعلام کرده و جمعیت زیر خط فقر را نیز بیش از ۳۰ درصد پیش‌بینی کرده است.

سازمان جهانی صحت گزارش داده است که سالانه ۷۳ میلیون مورد سقط جنین در جهان انجام می‌شود. بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، ۶۱درصد موارد بارداری در جهان ناخواسته بوده و ۲۹ درصد بارداری‌ها به سقط جنین منتهی می‌شود.

بر بنیاد آمار سازمان جهانی صحت، حدود ۴۵درصد موارد سقط جنین در شرایط نامصوون و غیرصحی انجام می‌شود که سبب شیوع بیماری‌های قابل پیش‌گیری و مرگ و میر ولادی می‌شود.