مقام نظامی امریکا: جنگجویان داعش در عراق با آشفتگی مواجه اند

نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر از شهر موصل بیجا شدند و شهر بیشتر به یک ویرانه مبدل شده است.

به نظر میرسد جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش در عراق، بعد از شکست در موصل، با آشفتگی مواجه شده و تنها قادر اند حملات پراگنده دفاعی را انجام دهند.

اندرو کرافت، ارشد ترین مقام نیروی هوایی ایالات متحده در عراق، با بیان این مطلب گفت که جنگجویان آن گروه در تلاش اند نیرو های پراگنده خود را انسجام دهند.

نیرو های داعش که در انتقال سریع جنگجویان آن گروه از یک ساحه به ساحه دیگر مهارت داشتند حال به گفته جنرال کرافت، به خاطر قدرت هوایی نیرو های ائتلاف این قابلیت خود را از دست داده اند.

در سال ۲۰۱۵ گروه داعش نشان داد که قادر است با تحرک سریع نیرو هایش، حملات متقابل موفق را انجام داده و با این موفقیت ها، پیروزی های خود را شکل دهد.

داعش پس از آنکه اولین شهر تحت کنترول آن گروه یعنی تکریت، عراق را از دست داد، یک سلسله حملات متقابل را علیه نیرو های حکومتی آغاز کرد. با آن حملات، تندروان گروه داعش نیرو های عراقی را وادار ساختند مواضع خود را در شهر رمادی، مرکز ولایت انبار رها کنند.

در عین زمان این گروه یک حمله شدید را در شهر پالمیرای سوریه انجام داد. پالمیرا که بیش از ۹۶ کیلومتر از رامادی فاصله دارد، یکی از مهمترین میراث های تاریخ باستان در جهان است.

گروه داعش پس از آنکه نیرو های عراقی به مرکز شهر کهنۀ موصل نزدیک شدند، مسجد النور را که قدامت تاریخی داشت منفجر کردند.

جنرال کرافت و دیگر قوماندان های امریکایی می گویند که داعش با داشتن اماکن امن در درۀ دریای فرات و ساحات دیگر در عراق، هنوز هم خطرناک شمرده میشود، اما این مقام ها تاکید می کنند که روز های پیروزی این گروه بسر رسیده است.

اندرو کرافت این را هم اضافه می کند که شمار زیادی از جنگجویان خارجی که طی سال ها به داعش پیوسته بودند تا دم مرگ مقاومت خواهند کرد.

این نظامی امریکایی گفت "باوجودیکه از میزان دقیق جنگجویان خارجی در بین آنان آگاهی ندارم اما یقیناً خارجی ها در میان جنگجویان داعش وجود دارند."

اما، کرافت می افزاید که این جنگجویان "قادر به ادغام در بین بیجا شده گان در کمپ ها نیستند و به شکلی گروهی از یک محل به محل دیگر رفته و در بسا موارد تا دم مرگ می جنگند."

آقای کرافت می گوید که قدرت قوای هوایی و طیاره های بدون سرنشین که در تاریکی شب هم قادر به بمباران اهداف تعیین شده می باشند، به نیرو های ائتلاف به رهبری ایالات متحده در جنگ علیه گروه دولت اسلامی، دست بالاتری داده است.

اندرو کرافت گفت که با مجهز بودن طیاره های قوای ائتلاف به آخذه های دقیق، قادر شده اند جنگجویان فراری داعش را در موصل هدف قرار دهند.

این جنرال امریکایی می گوید که نشان زن های داعش از داخل مساجد و مکاتب بر نیرو های حکومتی شلیک می کنند، زیرا میدانند که نیرو های ائتلاف نمی توانند با حمله بر این اماکن از قوانین جنگ تخطی کنند.

این نظامی ارشد نیرو های ائتلاف امریکا در عراق میگوید که با استفاده از بم ها و راکت های بسیار دقیق که قادر است از نزدیک و با میزان اندک مواد انفجاری، به هدف اصابت کند، تلاش می ورزند این نشان زن ها را از بین برده و در کنار آن از تلفات غیر نظامیان جلوگیری کنند.

عملیات نظامی برای تصرف دوبارۀ موصل در ماه سپتمبر ۲۰۱۶ آغاز شد و حیدرالعبادی، صدراعظم عراق در اوایل ماه جولای، آزادی کامل آن شهر را اعلام کرد.