صدراعظم عراق مصمم به پایان حضور نیروهای ایتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا است

محمد شیاع السودانی، صدراعظم عراق

محمد شیاع السودانی،صدراعظم عراق روز جمعه پنجم جنوری (۱۵ جدی) گفت که مصمم است تا حضور نیروهای ایتلاف بین المللی "ضد جهادی" را در کشورش ''پایان دهد."

این اظهارات السودانی چند روز پس از آن بیان شد که گروه شبه نظامی حشد الشعبی عراق، که از سوی ایران حمایت می‌شود، روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) از کشته شدن یکی از فرماندهان نظامی این گروه در "حملۀ هوایی ایالات متحده" خبر داد.

دفتر صدر اعظم عراق با نشر بیانیه‌ای ضمن هشدار از خطر تشدد ناشی از این حمله گفته است: "قوای مسلح عراق، نیروهای ایتلاف بین‌المللی را به خاطر این حملۀ غیرقابل توجیه مسوول می‌داند."
حکومت السودانی که متکی به احزاب متحد ایران است، در هفته‌های اخیر بار‌ها گفته است که می‌خواهد شاهد ترک نیروهای خارجی از کشورش باشد.

اما آخرین اظهارات رییس جمهور عراق در حالی بیان شده که تنش‌ها در منطقهٔ شرق میانه از جمله عراق به دلیل جنگ اسراییل بر ضد گروه حماس در نواز غزه افزایش یافته است، جنگی که تقریباََ سه ماه از آغاز آن سپری شده است.

بر اساس گزارش‌ها، در حمله طیاره بی سرنشین ایالات متحده روز پنجشنبه یک فرمانده نظامی و یکی دیگر از اعضای جنبش النجبه، یکی از جناح‌های حشدالشعبی - مجموعه‌ای از واحدهای شبه‌نظامی پیشین که حالا با نیروهای مسلح عراق ادغام شده‌اند، کشته شدند.

واشنگتن حمله بر پایتخت عراق را یک اقدام دفاع خودی عنوان کرده، در حالیکه حکومت السودانی آنرا "تهاجم آشکار" خوانده و ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده را به انجام آن متهم می‌کند.

دفتر صدراعظم عراق با نشر اعلامیه‌ای روز جمعه گفت که السودانی"موقف قاطع خود را مبنی بر پایان دادن به حضور نیروهای ایتلاف بین المللی" تایید کرد، زیرا بر اساس این اعلامیه‌‌ "توجیهات حضور این نیرو‌ها پایان یافته است.''

در این اعلامیه آمده است دیالوگ که قرار است به زودی صورت بگیرد ''تصمیم خواهد گرفت تا روند حضور [نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده] پایان یابد.''

در این اعلامیه همچنین آمده است که السودانی در مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که در حمله‌ای درون امریکا در سال ۲۰۲۰ در بغداد کشته شد، صحبت می‌کرد.

ایالات متحده و نیروهای ایتلاف آن در سال ۲۰۱۴ در عراق مستقر شدند تا بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش مبارزه کنند. از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه که به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته آغاز شد، این نیروها به طور معمول آماج حملات قرار گرفته اند.

واشنگتن گفته است که از اوسط ماه اکتوبر تا حالا بیش از ۱۰۰ حمله بر نیروهایش در عراق و سوریه انجام شده است.

مقاومت اسلامی عراق، یک گروه مسلح که با ایران روابط دارد،‌ مسوولیت اکثر این حملات را بر عهده گرفته است، گروهی که مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ غزه است.

در حال حاضر ۲۵۰۰ نظامی امریکایی به عنوان بخشی از ایتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش، در عراق و ۹۰۰ نظامی دیگر امریکایی در سوریه مستقر اند. سایر نیروهای ایتلاف از کشور‌های فرانسه، اسپانیا و بریتانیا استند.

بغداد در سال ۲۰۱۷ میلادی در مقابل داعش اعلام پیروزی کرد، اما تندروان این گروه هنوز هم در ساحات دور افتاده شمال عراق حضور دارند و هرازگاهی حملات پراکنده را انجام می‌دهند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.