عراق خدمات پیامگیر تلگرام را به خاطر نگرانی‌های امنیت ملی متوقف کرد

حکومت عراق روز یکشنبه ششم اگست (۱۵ اسد) خدمات پیامگیر تلگرام را به خاطر نگرانی‌های "امنیت ملی" متوقف کرد، اقدامی‌ که با انتقاد گستردهٔ عناصر نزدیک به ایران در آن کشور مواجه شد.

با اینحال، خدمات تلگرام برای کاربرانی که از طریق شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) از این شبکه کار می‌گیرند، قابل دسترس است.

وزارت مخابرات عراق این تصمیم را توجیه کرده و گفته است که تعلیق خدمات تگرام ضروری بود تا "اطلاعات خصوصی شهروندان محفوظ" بماند. این وزارت گفته است که اپلکیشن تلگرام حفظ حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کرد.

حکومت عراق گفته است که با وصف تقاضاهای مکرر برای رسیدگی به مشکل مرتبط به "افشای اطلاعات نهادها و افراد، که تهدیدی را متوجه منافع ملی و آرامش اجتماعی می‌کند" تلگرام به این تقاضا ها رسیدگی نکرده است.

تلگرام شبکه‌ اجتماعی مشهور در عراق است و گروه‌های مسلح و احزاب سیاسی نزدیک به ایران، از این شبکه به عنوان ابزاری برای پخش شایعه‌پراکنی استفاده می‌کنند.

یکی از کانال‌های مشهور در تلگرام از تصمیم حکومت عراق برای تعلیق خدمات این شبکه انتقاد کرده است. این کانال با بیش از ۳۳۰ هزار کاربر همچنان حکومت عراق را به "سلب آزادی‌" احزابی متهم شده است که نزدیک به حکومت ایران اند.

عراق پس از دهه‌ها جنگ، اندکی ثبات یافته است،‌ اما مقام‌های آن کشور همواره از سوی سازمان‌های غیردولتی و فعالان به سرکوب آزادی بیان متهم شده اند.

ماه گذشته، سازمان عفو بین‌الملل ابراز نگرانی کرد که حکومت عراق در نظر دارد تا دو طرحی را به پارلمان آن کشور پیشکش کند که تصویب آن "حق آزادی بیان و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز را به شدت محدود خواهد کرد".

خدمات تلگرام در گذشته نیز از سوی شماری از کشورها مسدود شده بود. برازیل در ماه اپریل سال روان پس از آن خدمات تلگرام را برای مدت کوتاهی متوقف کرد که این شبکه از فراهم آوری اطلاعات در مورد گروه‌های فعال نیونازی در این شبکه، ابا ورزید.