طوفان ایرما، تاهنوز هم قربانی می گیرد

تخریبات ناشی از طوفان ایرما در سینت مارتین

طوفان مرگبار ایرما، حوالی شام پنجشنبه، با باد های تند و باران شدید هئیتی و جمهوری دومینکان را آماج قرار دا، اما، خوشبختانه مستقیماً به این جزایر اصابت نمی کند و از کنار آن رد می شود.

ادارات هواشناسی می گویند که هدف بعدی طوفان بحری ایرما که قویترین طوفان در اقیانوس اطلس شمرده می شود،پس از جمهوری دومیکنین و بخشی از جزیره هیئتی کیوبا و باهاماس است.

تازه ترین رقم تلفات ناشی از این توفان تا حال به حداقل ۱۰ نفر رسیده و از مجروح شدن ۲۳ تن دیگر گزارش شده است.

مقامات می گویند که تقریباً اکثر ساختمان ها و منازل که در مسیر این توفان قرار گرفته اند، کاملاً تخریب شده و هزاران نفر از خانه های شان آواره شده اند.

کارشناسان هواشناسی تاهنوز هم توفان ایرما را "نهایت خطرناک" و در ردۀ پنج عنوان کرده می گویند که شدت باد های آن 280 کیلومتر در ساعت است.

کمبود تیل برای وسایط یکی از مشکلات جدید ناشی از توفان ایرما در ایالت فلوریدا است

شهروندان ایالت فلوریدا که در گذشته شاهد همچو توفان های بوده اند می گویند که آنان توفان ایرما را ساده نخواهند گرفت.

پیشگویی وضع هوا اذعان می دارد که مناطق جنوبی ایالت فلوریدا در خط مستقیم توفان ایرما قرار دارد که با احتمال زیاد شدت آن به ردۀ چهار برسد. ریک سکات، والی فلوریدا از چند روز به اینسو تنها چند کلمه را به باشندگان جنوب فلوریدا تکرار می کند : "منطقه را ترک کنید."

آقای سکات به باشندگان و سیاحان هشدار داده است که توفان را نظر انداز نکنند و مناطق تحت خطر را ترک کنند. و گفت "یکبار توفان آن مناطق را آماج قرار دهد، ما نمی توانیم شما را نجات دهیم."

صدها هزار نفر در فلوریدا، مناطق تحت خطر را ترک کرده اند؛ اکنون والی آن ایالت از کمبود تیل موتر ابراز نگرانی کرده است. تانکر ها و تانک های تیل عاری از مواد سوخت وسایط شده و اکنون پولیس تانکر های تیل را به تانک ها انتقال می دهند تا کمبود نفت رسانی را به مردم کاهش داده باشند.

آقای سکات می گوید که ۷ هزار عضو گارد ملی فلوریدا، روز جمعه به مناطق خطر اعزام خواهند شد و هزاران کارگر برق در حالت آماده باش خواهند بود تا در صورت قطع جریان برق، دوباره جریان برق را به مردم تامین کنند.

والی فلوریدا می گوید که تمام ایالت به شمول جزایر خلیج و اوقیانوس اطلس در خطر طوفان ویرانگر ایرما قرار دارد. او گفت که در برخی مناطق پیش بینی شده است که سطح آب بحر تا ۳ متر بلند خواهد رفت که می تواند تمام شهرک های ساحلی را زیر آب ساخته و پیامد آن های ویرانگر ناشی از آن بدتر از باران خواهد بود.

طوفان ایرما، از قبل در کتاب ثبت شده و هواشناسان آن را شدیدترین طوفان اوقیانوس اطلس نامیده اند که تا کنون تاریخ شاهد آن بوده است.

تخریبات ناشی از توفان ایرما در جزیرۀ پورتو ریکو

طوفان ها برای توفیدن به رطوبت استوایی نیاز دارند؛ اما، توفان ایرما قدرت خود را به گونۀ غیر معمول از آب های گرم اوقیانوس اطلس می گیرد.

حدود ۱.۲ میلیون نفر از قبل قربانی باد ها و باران های شدید ناشی از ایرما شده اند و صلیب سرخ روز پنجشنبه گفت که این رقم به ۲۶ میلیون افزایش خواهد یافت.

یونیسف، یا صندوق ملل متحد برای حمایت از کودکان گفت که حدود ۱۰.۵ میلیون کودک ساکن در کشور های کارایب در طوفان ایرما گیر مانده اند که بیشتر آنان کمتر از ۵ سال عمر دارند.

در عین زمان، مجلس سنای ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۵ میلیارد دالر کمک را برای حوادث فاجعه بار طبیعی تصویب کرد که در آن پول برای پاکسازی مناطق جنوبشرقی تکزاس نیز شامل است.

مجلس نمایندگان امریکا، روز چهارشنبه لایحۀ هشت میلیارد دالری را تصویب کرده بود. یک لایحۀ نهایی انتظار می رود در پایان هفتۀ روان تصویب شود.

برعلاوه، ادارات هواشناسی ایالات متحده می گویند که دو طوفان دیگر نیز در آب های بحر اطلس شکل می گیرد که شدت آنها به ردۀ یک می رسد.

اما شدت یکی از آن طوفان ها که کاتیا نام دارد، تا حوالی بعد از ظهر امروز پنجشنبه به ردۀ ۱می رسید؛ اما، پیشگویی کنندگان اوضاع جوی می گویند که ممکن شدت آن قبل از نشست بر خشکه، بیشتر گردد.

کارشناسان هواشناسی، شکل گیری سه طوفان را به گونۀ همزمان در اوقیانوس اطلس نادر عنوان می کنند.

گروه های امداد رسان به حالت اضطرار تلاش می کنند، سرنشینان موتری زیر آب شده را نجات دهند.