داعش مسوولیت حملهٔ مرگبار بر یک کلیسا در کانگو را به دوش گرفت

نمای بیرونی از کلیسای فرقهٔ پنتیکاستی در شرق کانگو که روز یکشنبه هدف بم‌گذاری تندروان اسلامگرا قرار گرفت

تندروان اسلامگرا روز دوشنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) مسوولیت بمگذاری در یک کلیسا واقع در شرق جمهوری دموکراتیک کانگو را بر عهده گرفتند که در اثر آن دست‌کم ۱۴ نفر کشته شدند.

خبرگزاری اعماق که گزارش های مرتبط به گروه دولت اسلامی (داعش) را نشر می‌‌کند،‌ با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تندروان این گروه مواد انفجاری را در کلیسای فرقهٔ پنتیکاستی جا به جا کرده بودند و آنرا زمانی انفجار دادند که مردم مصروف عبادت بودند.

داعش گفته است که این حمله را در پاسخ به حملات نیروهای کانگو بر اعضای این گروه انجام داده است.

تندروان داعش ادعا کرده اند که در حمله‌ٔ روز یکشنبه ۲۰ مسیحی را کشته اند، اما مقامات کانگو روز دوشنبه گفتند که در این حمله ۱۴ نفر کشته و ۶۳ نفر دیگر زخمی شده اند.

مقامات گفته اند که نیروهای حافظ صلح ملل متحد زخمی‌شدگان را به شفاخانه انتقال داده اند.

بیش از ۱۲۰ گروه مسلح از چندین دهه‌ به اینسو در شرق جمهوری دموکراتیک کانگو فعالیت دارند. بسیاری از این گروه‌ها میراث جنگ‌های منطقه‌ای است که در آغاز قرن شعله‌ور شد.

بر اساس گزارش ملل متحد، درگیری‌ها در جمهوری دموکراتیک کانگو موجب بی‌جا شدن نزدیک به شش میلیون نفر شده و صدها هزار نفر دیگر با ناامنی شدید غذایی مواجه اند.

در میان گروه‌های مسلح، یکی هم نیروهای دموکراتیک متفقین (ADF) است که بیشترین حملات را در منطقهٔ کاسیندی که هم‌مرز با یوگندا است، انجام داده است. گفته می‌شود که این گروه وابسته به داعش در غرب افریقا است.

نیروهای نظامی یوگندا در شرق کانگو مستقر شده اند تا خشونت را متوقف کنند، اما بر عکس حملات افزایش و گسترش یافته است. بر اساس گزارش ملل متحد که در دسمبر ۲۰۲۲ نشر شد، از ماه اپریل ۲۰۲۲ به اینسو، دست کم ۳۷۰ نفر در اثر حملات نیروهای دموکراتیک متفقین کشته شده اند. در این مدت، صدها نفر دیگر اختطاف شده اند.