اردوی اسراییل: سه درون حزب الله را در مدیترانه سرنگون کردیم

آرشیف

اردوی اسراییل روز شنبه دوم جون (۱۱ سرطان) اعلام کرد که سه درون غیر مسلح حزب‌الله را که حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود، رهگیری و سرنگون کرده است.

اردوی اسراییل در بیانیه‌ای گفته است که این سه درون به سمت محل استخراج نفت در دریایی مدیترانه در حرکت بودند.

منابع نظامی اسراییل افزودند که یک درون توسط یک جت جنگی و دو درون دیگر توسط یک کشتی جنگی اسراییل در ساحه از بین برده شدند.

حزب الله لبنان که توسط ایران حمایت می‌شود در بیانیه‌ای تایید کرد که درون‌هایی را به سمت منطقهٔ پرتاب کرده بود.

در بیانیه این گروه آمده است: "بعد از ظهر روز شنبه، سه درون غیرمسلح به سمت میدان مورد مناقشه "کاریش" برای انجام مأموریت‌های اکتشافی پرتاب شدند. " در بیانیه بدون اشاره به سرنگونی درون‌ها توسط اردوی اسراییل آمده که "ماموریت انجام شد".

لبنان و اسراییل بر سر مالکیت حوزه گازی این منطقه در دریای مدیترانه با هم اختلاف دارند.

پیش از این، لبنان از اسراییل خواسته بود تا زمان مشخص شدن کامل مرزهای دریایی، از حوزه گازی کاریش بهره‌برداری نکند.

حسن نصرالله، رهبر حزب الله پس از ورود یک کشتی نفت‌کش چارتر شدهٔ اسراییلی به منطقهٔ مورد مناقشه ماه گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: "هدف فوری باید جلوگیری استخراج نفت و گاز توسط دشمن از میدان گازی کاریش باشد."

او هشدار داد که حزب الله "در مقابل غارت ثروت‌های طبیعی لبنان توسط (اسراییل) که تنها امید برای نجات مردم لبنان است"، خاموش نخواهد نشست.

لبنان و اسراییل در سال ۲۰۲۰ مذاکرات در مورد مرزهای دریایی خود را از سر گرفتند، اما این روند با ادعای بیروت مبنی بر اینکه نقشه مورد استفاده سازمان ملل در مذاکرات نیاز به اصلاح دارد، متوقف شد.

لبنان در ابتدا تقاضای ۸۶۰ کیلومتر مربع از آب های مورد اختلاف را داشت، اما سپس خواستار ۱۴۳۰ کیلومتر مربع اضافی از جمله بخشی از میدان کاریش شد.

اسراییل مدعی است که این میدان در آب‌های این کشور قرار دارد و بخشی از منطقه مورد مناقشه نیست.

یایر لپید، صدراعظم سرپرست اسراییل، روز شنبه بدون اشاره به درون‌های رهگیری شده، گفت: "اسراییل می‌داند چگونه از قدرت خود در برابر هر تهدیدی، علیه هر دشمنی استفاده کند."

قانونگذاران اسراییلی روز پنجشنبه ۳۰ جون (نهم سرطان) حکومت ایتلافی آن کشور را منحل اعلام کرده و یایر لپید، وزیر خارجه را به حیث صدراعظم سرپرست انتخاب کردند.

او در اولین سخنرانی خود به عنوان صدراعظم گفت: "من به همه کسانی که به دنبال مرگ ما هستند، از غزه تا تهران، از سواحل لبنان تا سوریه می گویم: ما را امتحان نکنید. "

لبنان و اسراییل از نظر تخنیکی در حالت جنگی قرار دارند و هیچ روابط دپلوماتیک ندارند. نیروهای حافظ صلح ملل متحد همواره مرز بین این کشور را گزمه می‌کنند.

اسراییل در سال ۲۰۰۶ با حزب الله وارد جنگ شد و این گروه مورد حمایت ایران را یکی از دشمنان اصلی خود می داند.