اسراییل هفت جاسوس مظنون به همکاری با ایران را دستگیر کرد

شین‌ بت،ادارهٔ‌ امنیت داخلی اسراییل و پولیس روز دوشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) اعلام کردند که ادارات امنیتی اسراییل یک شبکه جاسوسی را که به نمایندگی از استخبارات ایران معلومات جمع‌آوری می‌کردند، متلاشی کردند؛ این تازه‌ترین تلاش تهران برای جذب اسراییلی‌ها به منظور جاسوسی به شمار می‌رود.

شین بت و پولیس اسراییل با نشر اعلامیه‌ای مشترک گفته‌اند که پس از تحقیقات هفت اسراییلی از شمال کشور از جمله شهر بندری حیفا را دستگیر کرده‌اند. این افراد مظنون معلومات را در مورد پایگاه‌های نظامی اسراییل و زیربنا‌های انرژی و بندری جمع‌آوری کرده بودند.

پولیس اسراییل اعلام کرد که این نقض امنیتی از جدی‌ترین مواردی است که تا حالا در کشور رخ داده است.

یک مقام ارشد شین ‌بت گفت: "ارزیابی ما این است که فعالیت اعضای این شبکه به امنیت کشور آسیب وارد کرده است."

وزارت خارجه ایران برای اظهار نظر تا حالا در دسترس نبوده است.

در اعلامیهٔ حکومت اسراییل آمده است که مظنونان، از جمله دو فرد خردسال، از سوی دو مامور استخبارات ایران وظیفه داشتند تا صدها ماموریت جمع‌آوری معلومات را در پایگاه‌های نظامی سراسر کشور انجام بدهند.

بر اساس این اعلامیه، اهداف شامل یک نیروگاه در شمال شهر حضره، پایگاه‌های نظامی به‌ ویژه مرتبط با نیروی هوایی و دریایی و همچنین دستگا‌های پرتاب گنبد آهنین اسراییل بوده‌اند.

بر اساس این اعلامیه،‌ افراد مظنون در عوض این فعالیت‌ها، صد‌ها هزار دالر دریافت می‌کردند و بخشی از این پول از ازطریق ارز دیجیتال پرداخت شده است.

یک مقام ارشد سازمان امنیت داخلی اسراییل گفته است که: "در جریان تحقیقات مشخص شد که بسیاری از معلومات و مواد جمع‌آوری‌شده توسط اعضای این شبکه به ماموران ایرانی تسلیم داده شده است."

پولیس اسراییل نیز گفته است که افراد مظنون به خاطر حرص و آز پول،‌ به این اقدام توافق کردند و به دولت و مردم اسراییل آسیب رسانده‌اند.

سارنوالان اسراییلی قرار است در روز‌های آینده این مظنونان به جرایم متهم کنند.

پیش از این، ادارهٔ امنیتی داخلی اسراییل در ماه سپتمبر یک شهروند اسراییلی را به ظن دست داشتن در طرح ترور شخصیت‌های برجسته، از جمله صدراعظم آن کشور بازداشت. به گفتهٔ مقامات امنیتی اسراییل، شخص مظنون از حمایت ایران برخوردار بوده است.

اسراییل سابقه طولانی در انجام عملیات استخبارات در ایران دارد؛ از جمله ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه اسلام‌گرای فلسطینی حماس، در تهران

اسماعیل هنیه به تاریخ ۳۱ جولای در تهران کشته شد. ایران و گروه حماس هر دو کشته شدن هنیه را به اسراییل نسبت داده‌اند، اما اسراییل تا حالا دخالت در کشته شدن هنیه را تایید و یا رد نکرده است.