در پی حملهٔ حماس بر اسراییل، رییس جمهور ایران با رهبران حماس صحبت کرد

رسانهٔ دولتی ایران گزارش داده است که در پی حملهٔ گروه حماس بر اسراییل، ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران با رهبران حماس و جهاد اسلامی صحبت کرده است.

خبرگزاری ایرنا بدون ارایهٔ جزییات گفته است که رییسی "روز یکشنبه در تماس‌های جداگانه با زیاد النخاله، دبیر کل (منشی عمومی) جنبش جهاد اسلامی و اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی [حماس] در مورد تحولات فلسطین گفتگو کرد."

گروه حماس روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) حملهٔ غافلگیرانه‌ای را علیه اسراییل آغاز کرد . این گروه هزاران راکت به سوی اسراییل پرتاب کرده و جنگجویان این گروه از طریق خشکه و آب وارد خاک اسراییل شدند.

وزارت صحت اسراییل گفته است که در اثر حملات گروه حماس، کم از کم ۶۰۰ اسراییلی کشته و بیش از ۲۰۰۰ اسراییلی دیگر زخمی شده اند. مقامات گفته اند که وضعیت صحی ۲۰۰ نفر از زخمی شدگان وخیم است. مقام‌های اسراییلی همچنان گفته اند که جنگجویان حماس بیش از ۱۰۰ اسراییلی را گروگان گرفته اند.

در حملات اسراییل بر غزه که به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی، مواضع و تاسیسات حماس را هدف گرفته است، بر اساس آمار مقام‌های فلسطینی، کم از کم ۳۱۳ نفر کشته شده و بیش از ۱۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

ایران حملات حماس بر اسراییل را "عملیات افتخارآمیز" و "پیروزی بزرگ" توصیف کرده است.

به نقل از ایرنا، علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران در پیامی به اسماعیل هنیه نگاشته است: "عملیات مقاومت اسلامی فلسطین علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی که استحکامات و هیمنه این رژیم را در هم شکست فتح بزرگی است که موجب وحشت همراه با بهت و حیرت دشمنان و سرور و خوشحالی مسلمانان در اقصی نقاط جهان به ویژه در غرب آسیا شده است. دوران تحکم و زورگویی رژیم تروریستی صهیونیستی به پایان رسیده است."

ایران در ماه جون نشستی را میان رهبران گروه حماس و جهاد اسلامی میزبانی کرد. در آن زمان رییسی گفته بود که اسراییل در صدد عادی‌سازی روابط با کشورهای بیشتر عربی و اسلامی است تا جوانان فلسطینی را از تلاش برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی منصرف کند.

صدها نفر روز شنبه در شهرهای بزرگ ایران به شمول میدان فلسطین شهر تهران تجمع کرده و پرچم‌های فلسطین و تصاویر قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را بلند کردند.

همچنین تابلوهای بزرگ در شهر تهران نصب شده که در آن از "طوفان الاقصی" - عملیات جدید حماس بر اسراییل - تجلیل به عمل آمده است. در یکی از این تابلوها نوشته شده است "عملیات بزرگ آزادی آغاز شده است."

ایران دولت اسراییل را به رسمیت نشناخته و از مقاومت فلسطینی‌ها بر ضد اسراییل حمایت می‌کند.

درگیری اخیر میان حماس و فلسطین، مایهٔ نگرانی جدی جهانی شده و کشورهای غربی حملات حماس را نکوهش کرده اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده از حمایت محکم و خلل ناپذیر امریکا به اسراییل خبر داد و وعده سپرد که ابزار‌ مناسب را در اختیار حکومت اسراییل قرار خواهد داد تا از خود و مردم خود در برابر "حملات تروریستی" دفاع کند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد همه طرف‌ها را ترغیب کرده است تا برای جلوگیری از جنگ گسترده‌تر، همه تلاش‌های دپلوماتیک را به کار ببندند. او تاکید کرده است که تنها از طریق گفتگو‌ها می‌توان به صلح و راه حل دست یافت.