هشدار اردوی اسراییل: جنگ درغزه در سال ۲۰۲۴ ادامه می‌یابد

نوار غزه که آماج حملات اسراییل قرار گرفته است (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

در حالیکه حملات هوایی اسراییل بر نوار غزه ادامه دارد، یک سخنگوی اردوی اسراییل روز دو شنبه اول جنوری (۱۱ جدی) هشدار داد که جنگ در نوار غزه که در کنترول گروه حماس قرار دارد، در جریان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل، گفت که نظامیان آن کشور در حال آماده شدن برای "جنگ طولانی" است. با اینحال،‌هاگاری گفت که شماری از ۳۰۰ هزار سرباز احتیاط اسراییل به ''تدریج'' ترخیص خواهند شد.

در عین حال،‌ یواف گالانت،‌ وزیر دفاع اسراییل، روز دوشنبه از سربازان اسراییلی در نوار غزه دیدن کرد و سپس با نشر اعلامیه‌ای با اشاره به فلسطینی‌هایی که در نوار غزه زندگی می‌کنند، گفت که "زندگی به مسیر خود باز خواهد گشت."

حملات روز دوشنبه اسراییل مناطق مختلف نوار غزه را هدف قرار داد. تصاویر ویدیویی خبرگزاری فرانس پرس نشان می‌دهد که پس از حمله اسراییل بر ساحهٔ رفح واقع در جنوب اسراییل، شماری از فلسطینی‌ها به شمول کودکان زخمی شدند و برای تداوی به شفاخانهٔ ناصر منتقل شدند .

بر اساس گزارش‌ها، حملات توپخانه‌ای و هوایی شدید روز دوشنبه در سراسر منطقهٔ نوار غزه ادامه داشت و وزارت صحت غزه از انتقال ۱۵ جسد که همه اعضای یک خانواده بودند، خبر داد. بر اساس این گزارش، اجساد این افراد از زیر آوار یک خانه در ساحهٔ جباليا واقع در شمال غزه بیرون آورده شدند.

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۴۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشتند و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که هم اکنون نیز ۱۲۹ گروگان در اسارت حماس به سر می‌برد.

اسراییل تعهد کرده است تا گروه حماس را نابود کند و به همین دلیل حملات تهاجمی را بر نوار غزه راه اندازی کرده است. در نتیجهٔ‌ این حملات، بخش اعظم نوار غزه به مخروبه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در اثر حملات اسراییل حدود ۲۲ هزار نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند. اما این آمار تا حالا از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

اردوی اسراییل می‌گوید که در جریان جنگ بر ضد گروه حماس در نوار غزه، ۱۷۳ سرباز آن کشور کشته شده اند. اسراییل، ایالات متحده و اتحادیهٔ اروپا، حماس را یک گروه ''تروریستی'' خوانده اند.

اسراییل همچنین گفته است که در جریان عملیات نظامی بر غزه بیش از ۸۰۰۰ جنگجوی حماس را کشته است، اما تا اکنون مدارکی را برای اثبات این ادعا ارایه نکرده است. مقام‌های اسراییلی، گروه حماس را متهم می‌کنند که از غیرنظامیان به صفت سپر انسانی کار می‌گیرد.