سفیر اسراییل در ملل متحد از شورای امنیت خواست تا 'جنایت جنگی' حماس را محکوم کند

گیلاد اردان، سفیر اسراییل در سازمان ملل متحد

سفیر اسراییل در ملل متحد روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) از شورای امنیت این سازمان خواست تا آنچه او آنرا '' جنایت جنگی حماس علیه شهروندان اسراییلی'' خواند، محکوم کند.

گیلاد اردان به خبرنگاران گفت:‌ ''اسراییل فقط یک خواست دارد: جنایت جنگی حماس باید به صراحت محکوم شود. این جنایت غیر قابل تصور باید محکوم شود. برای اسراییل حمایت سریع فراهم شود تا از خود دفاع کند."

اردان این اظهارات را قبل آغاز جلسهٔ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد حملات روز شنبهٔ حماس بالای اسراییل، بیان کرد.

اردان گفت:‌ "صد‌ها اسراییلی توسط گروه تروریستی [حماس]، کشته، زخمی و اختطاف شده اند.'' او حملات روز شنبه حماس را شبیه حملات یازدهم ستپمبر ۲۰۰۱ بالای ایالات متحده توصیف کرد، حملاتی که در نتیجهٔ‌ آن نزدیک به سه‌هزار نفر کشته شدند.

اردان خطاب به جنگجویان حماس گفت:‌ "آنان تا زمانی که هر کدام ما را به قتل نرسانند، [حملات شان را] متوقف نخواهند کرد. دقیقاََ به همین خاطر است که این قساوت ۱۱ سپتمبر اسراییل است. از همین حال به بعد،‌ هیچ چیز مثل سابق نخواهد بود. برایتان وعده می‌دهم."

با وجود ناکامی ادارات استخباراتی و امنیتی اسراییل، حکومت بنیامین نتانیاهو، صدراعظم آن کشور، به اسرع وقت به حملات حماس پاسخ داد و هشدار داد که حماس با ''جنگ طولانی و دشوار'' مواجه است.

حکومت اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه در ۲۴ ساعت گذشته ساختمان هایی را در نوار غزه که زیر کنترول حماس قرار دارد، آماج حملات هوایی قرار داد که در نتیجهٔ آن، صد‌ها فلسطینی کشته شده اند.

ادارهٔ سازمان ملل متحد که برای مهاجران فلسطینی کمک‌ فراهم می‌‌کند، روز یکشنبه گفت که یکی از مکاتب آن در غزه که میزبان بیش از ۲۲۵ بی‌جا شدهٔ داخلی است، هدف حمله‌ٔ بمی اسراییل قرار گرفت، اما در این حمله کسی زخمی نشد و به ساختمان این مکتب نیز آسیب شدید نرسیده است.

این ادارهٔ ملل متحد می‌گوید که نزدیک به ۷۴ هزار بی‌جا شدگان داخلی در ۶۴ پناهگاه به سر می‌برند و با افزایش حملات در مناطق غیرنظامی، این رقم احتمالاََ افزایش یابد.

در همین حال، رابرت وود، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفته است که وضعیت در اسراییل هنوز هم خطرناک است.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در ملل متحد، گفته است که مقامات فلسطینی خواهان نشست اضطراری وزیران خارجهٔ اتحادیه‌ عرب در قاهره، پایتخت مصر، شده اند.

منصور همچنین گفت که مردم فلسطین از سال‌ها به اینسو به دلیل اشغال اسراییل حملات مرگبار را تحمل کرده اند.

او به خبرنگاران گفت: "اسراییل نمی تواند یک جنگ تمام عیار برضد یک ملت، مردم، سرزمین واماکن مقدس آن را راه اندازی کند و در عوض انتظار صلح را داشته باشد.''

اما این دپلومات فلسطینی خواهان یک مسیر متفاوت شد، مسیری که به گفتهٔ او، نه فلسطینی‌ها و نه اسراییلی‌ها کشته شوند. منصور افزود:‌ "صلح زندگی را نجات خواهد داد، زیرا یگانه راه به جلو است."

با آنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد درگیری‌های اخیر میان اسراییل و گروه حماست نشستی را برگزار کرد، این شورا اعلامیه‌ٔ رسمی در مورد این نشست منشتر نکرد.

دپلومات‌ها گفته اند که هیچ اعلامیه رسمی در مورد این نشست تهیه نشده است، اما در جریان این نشست، اکثر اعضای شورای امنیت حملات حماس را محکوم کردند؛‌ خواهان آزادی بی قید و شرط گروگان‌ها توسط حماس شدند و بر ضرورت کاهش تنش و آتش بس تاکید کردند.