اسراییل و حماس توافق آتش‌بس را برای یک روز دیگر تمدید کردند

اسراییل و حماس روز پنجشنبه ۳۰ نومبر (نهم قوس) در آخرین لحظات قبل از انقضای مهلت آتش‌بس قبلی، به توافق رسیدند تا آتش‌بس را برای هفتمین روز تمدید کنند.

اردوی اسراییل در بیانیه‌ای دقایقی قبل از پایان آتش‌بس دو روزه گفت: "با توجه به تلاش‌های میانجی‌ها برای ادامه روند آزادی گروگان‌ها و با رعایت شرایط توافق قبلی، توقف عملیات ادامه خواهد یافت."

اسراییل گفته است که در آخرین دقایق فهرست گروگانانی را که قرار است روز پنجشنبه آزاد شوند، دریافت کرده است و برنامه‌های خود را برای از سرگیری حملات را متوقف کرده است.

حماس نیز گفته است که آتش‌بس برای هفتمین روز ادامه خواهد داشت.

آتش‌بس میان حماس و اسراییل که نخست برای چهار روز نافذ شده بود سپس برای دو روز دیگر تمدید شد و قرار بود صبح پنجشنبه ۳۰ نومبر منقضی شود.

در طول شش روز آتش‌بس میان اسراییل و حماس، ۹۷ گروگان اسراییلی و غیراسراییلی آزاد شده‌اند و در مقابل، اسراییل نیز ده‌ها فلسطینی را که در این کشور زندانی بودند آزاد کرده است.

در همین حال انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در سومین سفر خود به شرق میانه از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتوبر، گفت که آتش‌بس موقت اسراییل و گروه حماس نتایجی را به همراه داشته است و ایالات متحده امیدوار است این آتش‌بس ادامه یابد.

بلینکن گفت: "ما در طول هفته گذشته شاهد پیشرفت بسیار مثبت بازگشت شماری از گروگان‌ها به خانه‌ و ملحق شدن به خانواده‌هایشان بودیم؛ و این باید امروز ادامه یابد."

بلینکن همچنین از "افزایش کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان بی‌گناه غزه که به شدت به آن نیاز دارند" ابراز خرسندی کرد و افزود: "بنابراین این روند نتایجی را به همراه دارد. این مهم است و ما امیدواریم که ادامه یابد."

در همین حال مقامات مصری گفته اند که میانجی‌های مصری و قطری در حال مذاکره برای تمدید آتش‌بس به مدت دو روز دیگر هستند.

در همین حال مدت کوتاهی پس از توافق، دو مهاجم فلسطینی در یک ایستگاه بس در بیت‌المقدس دست به گلوله‌باری زده و کم از کم سه نفر را کشتند. پولیس اسراییل گفته است که هردو مهاجم را از پا درآورده است.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسراییل در محل حمله گفت: "این رویداد دوباره ثابت می‌کند که چگونه ما نباید ضعف نشان دهیم، و باید با حماس فقط از طریق تفنگ و فقط از طریق جنگ صحبت کنیم."

حماس گفته است که مهاجمان اعضای این گروه بودند و "به عنوان یک پاسخ طبیعی به جنایات بی‌سابقه‌ای که توسط اشغالگران انجام شد" عمل کرده اند، اما به صراحت مدعی نشده که این حمله به دستور این گروه انجام شده است.

تاکنون هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این حمله آتش‌بس در غزه را مختل کند یا آزادی برنامه‌ریزی شده گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان را متوقف سازد.