شهروند سویدن به اتهام 'جاسوسی برای اسراییل' در ایران محاکمه می‌شود

یوهان فلودیریس، شهروند سویدنی (وسط) که در ایران در بازداشت به سر می‌برد.

قوهٔ قضاییهٔ ایران امروز یکشنبه، دهم دسمبر (۱۹ قوس) گفت که یوهان فلودیریس، کارمند سویدنی اتحادیه اروپا که از بیش از ۶۰۰ روز به اینسو در ایران زندانی بود، به اتهام جاسوسی برای اسراییل محاکمه می‌شود.

میزان ارگان نشراتی قوه قضاییه ایران، روز یکشنبه مبنای اتهامات وارده بر فلودیریس را "افساد فی الارض، اقدامات گسترده علیه امنیت کشور با وصف همکاری اطلاعاتی گسترده با رژیم صهیونسیتی" که اشاره به اسراییل دارد، ذکر کرد.

توبایس بیلستورم، وزیر خارجه سویدن در واکنش به این خبر گفت که "هیچ دلیلی برای توقیف یوهان فلودیرس وجود ندارد تا چه برسد به اینکه او محاکمه شود."

جوسیپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پی نشر این گزارش خواستار رهایی فوری فلودیریس از زندان شده و افزود که "هیچ دلیلی برای نگهداشتن فلودیریس در زندان، وجود ندارد."

اعضای خانواده فلودیریس نیز می‌گویند که او بدون هر گونه دلیل موجه توقیف شده است.

محاکمه این شهروند سویدن در حالی در ایران آغاز شد که گروه های مدافع حقوق بشر و حکومت‌های غربی مکررا حکومت ایران را متهم می‌کنند که برای اهداف و مقاصد سیاسی شهروندان کشورهای دیگر را به اتهامات دورغین بازداشت می‌کند.

اما تهران می‌گوید که این بازداشت‌ها بر اساس قوانین جنایی آن کشور انجام شده و این اتهامات غرب را رد می‌کند که گویا چنین بازداشت‌ها به هدف بهره‌گیری سیاسی انجام می‌شود.

روابط میان سویدن و ایران، از سال ۲۰۱۹ به اینسو، به ویژه پس از آن دچار تنش شده است که سویدن یک مقام پیشین ایرانی را به دلیل نقش داشتن در شکنجه و قتل زندانیان سیاسی در سالیان ۱۹۸۰ در ایران بازداشت کرد.

روابط میان ایران و اتحادیه اروپا پس از امضای توافقنامهٔ‌ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اندکی بهبود یافت، اما با خروج ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸، این روابط نیز رو به سردی و تشنج گذاشت.

اتحادیه اروپا، ایران را به خاطر فراهم‌آوری طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) جنگی به روسیه و نیز سرکوب خشونت آمیز اعتراض‌ها متعاقب مرگ مهسا امینی، تحریم کرده است.