گسترش درگیری در غزه؛ اسراییل دستور تخلیه ساحات مرکزی خان یونس را داد

پس از آنکه ایالات متحده قطعنامهٔ ملل متحد برای آتش‌بس در غزه را ویتو کرد، اردوی اسراییل عملیات زمینی در غزه را گسترش داده و روز شنبه نهم دسمبر (۱۸ قوس) به ساکنان بخش مرکزی شهر خان یونس، در جنوب غزه، دستور داد تا منازل خود را تخلیه کنند.

در پی شکست اخیر مذاکرات برای تمدید آتش‌بس موقت، اسراییل عملیات زمینی در نیمه جنوبی نوار غزه را با حمله به شهر خان یونس گسترش داده است. همزمان دو طرف درگیر، از تشدید نبرد در شمال غزه نیز خبر داده‌ اند.

اسراییل می‌گوید که در حال گسترش عملیات نظامی است و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسراییل گفته است که نیروهای اسراییلی تاکنون کم از کم ۷۰۰۰ شبه نظامی حماس را کشته اند.

وزارت صحت غزه که در کنترول گروه حماس است روز شنبه گفت که آمار تلفات فلسطینی از ۱۷۷۰۰ نفر گذشته و هزاران نفر دیگر مفقود شده اند که گمان می‌رود در زیر آوار دفن شده باشند. به گفتهٔ این وزارت بیشتر از ۴۰ در صد کشته شدگان را کودکان تشکیل می‌دهد.

هرتزی هلوی، لوی درستیز اردوی اسراییل روز شنبه گفت که اسراییل باید در عملیات نظامی خود در نوار غزه "بیشتر فشار بیاورد".

هلوی گفت: "هر روز شاهد کشته شدن تعداد بیشتری از تروریست‌ها، زخمی شدن بیشتر و بیشتر تروریست‌ها هستیم، و در روزهای اخیر شاهد تسلیم شدن تروریست‌ها هستیم -- این نشانه فروپاشی شبکه آنهاست، نشانه‌ای است که ما باید بیشتر فشار بیاوریم."

از زمان آغاز جنگ میان حماس و اسراییل، بخش عمده‌ای از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری نوار غزه مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌ اند.

با این حال، با ادامه درگیری‌های در نوار غزه، ادارات سازمان ملل متحد و ساکنان غزه گفته اند که هیچ نقطه امنی برای گریز وجود ندارد. هرچند اسراییل با این اظهارنظر مخالفت کرده و گفته که ساحات امنی را برای غیر نظامیان فلسطینی در نظر گرفته است.

در همین حال بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل روز شنبه در حالی که از ایالات متحده به خاطر ویتو کردن قطعنامهٔ پیشنهادی ملل متحد برای آتش‌بس در غزه ستایش کرد، گفت که اسراییل به "جنگ عادلانه خود برای از بین بردن" گروه حماس در نوار غزه ادامه خواهد داد.

نتنیاهو در بیانیه‌ای ویدیویی گفت: "من از موضع درست امریکا در شورای امنیت سازمان ملل بسیار قدردانی می‌کنم... بنابراین، اسراییل به جنگ عادلانه ما برای از بین بردن حماس و دستیابی به بقیه اهداف جنگ ادامه خواهد داد."

باوجود هشدارهای نهادهای امدادرسان به ویژه سازمان جهانی صحت از وضعیت وخیم فلسطینی‌ها در غزه، ایالات متحده روز جمعه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) قطعنامهٔ ملل متحد برای آتش‌بس در غزه را ویتو کرد.

رابرت وود، معاون نمایندهٔ ایالات متحده در سازمان ملل، گفت که این قطعنامه "دور از واقعیت" است و افزود: "این فقط بذر جنگ بعدی را می‌کارد، زیرا حماس تمایلی به برقراری صلح پایدار ندارد."

حماس به تاریخ هفت اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که به گفتهٔ مقامات اسراییلی این گروه در جریان حمله‌اش به اسراییل ۱۲۰۰ نفر را کشته و ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند که از آن میان هنوز هم ۱۳۸ نفر در اسارت این گروه قرار دارد.