همزمان با سفر بلینکن به مصر، اسراییل غزه را بمباردمان کرد

عبدالفتاح السیسی (راست)، رییس جمهور مصر و انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده

در حالیکه انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده برای بحث در مورد تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش جنگ اسراییل-حماس به منطقه، وارد مصر شده است، بمباردمان جنوب غزه توسط اسراییل، روز پنجشنبه ۱۱ دسمبر (۲۱ جدی) همچنان ادامه داشت.

گروه حماس گفته است که در حملات اخیر اسراییل بر غزه کم از کم ۶۲ نفر کشته شده اند.

مصر، آخرین توقف بلینکن در سفر اخیرش به شرق میانه است. انتظار می‌رود که بلینکن در قاهره، با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، که کشورش نقش میانجی را در جنگ اسراییل-حماس ایفا می‌کند، ملاقات کند.

قبل از سفر به مصر، بلینکن با محمود عباس، رییس اداره خودمختار فلسطین و حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز ملاقات کرد.

در بحرین، بلینکن از تعهد عباس در راستای تغییر در رهبری ادارۀ فلسطینی خبر داد که بر اساس آن کرانۀ غربی و غزه از سوی رهبری واحد فلسطینی، کنترول شوند.

سفر بلینکن به منطقه در حالی خاتمه می‌یابد که دیروز چهارشنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد، در قطعنامه‌ای خواهان "ختم سریع" حملات گروه حوثی های تحت حمایت ایران، بر کشتی ها در بحیره سرخ گردید. این حملات باعث مختل شدن ترانزیت در بحیره سرخ شده است.

خشونت های ناشی از حملات گروه حوثی های تحت حمایت ایران، در لبنان، عراق، سوریه و یمن، در طول جنگ اسراییل در غزه، افزایش یافته و نگرانی‌ها در مورد گسترش این جنگ را به همراه آورده است.

شورشیان حوثی می‌گویند که این حملات را به حمایت از فلسطین انجام می‌دهند. حملات این گروه بر کشتی ها در بحیره سرخ، باعث مختل شدن ترانزیت در آن منطقه شده است.

ایالات متحده اکنون یک گروه نیروهای چند ملتی را برای حفاظت از کشتی‌ها در برابر حملات حوثی‌ها ایجاد کرده است. بلینکن روز چهارشنبه هشدار داد که این گروه توسط ایران حمایت می‌شود در صورت ادامۀ این حملات، با عواقب آن مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر، محکمۀ عالی سازمان ملل متحد، جلسات استماعیه را در مورد ادعاهای "اقدامات نسل کشی"توسط اسراییل در غزه، آغاز کرده است.

عادله حسیم، یک قانوندان ارشد از افریقا جنوبی، این قضیه را علیه اسراییل در ملل متحد درج کرده است. او گفت که در غزه طوری است که "کارشناسان امور، احتمال تلف شدن بیشتر مردم به دلیل گرسنگی و امراض را پیش بینی کرده اند".