ادامهٔ فشار نظامی و حملات اسراییل بر غزه

تانک‌های اردوی اسراییل در نزدیکی گذرگاه رفح در جنوب غزه، عکس آرشیف

در حالیکه اسراییل در نخستین ساعات روز یکشنبه ۱۲ می (۲۳ ثور) تانک‌ها را به شهر جبالیا در شمال باریکه غزه اعزام کرد، مقام‌های صحی در غزه می‌گویند که در حملات شدید هوایی و زمینی شب گذشته کم از کم ۱۹ نفر در غزه کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند.

جبالیا یکی از بزرگترین کمپ‌های مهاجران در غزه را در خود جا داده است که بیش از ۱۰۰هزار مهاجر فلسطینی در آن به سر می‌برند. بیشتر باشندگان این کمپ کسانی اند که در جنگ اسراییل و عرب در سال ۱۹۴۸ که باعث ایجاد کشور اسراییل شد، از روستاها و محلات اصلی شان رانده شدند.

اردوی اسراییل ناوقت شنبه گفت که نظامیان اسراییلی که در جبالیا مصروف عملیات اند، مانع انسجام مجدد ظرفیت نظامی حماس می‌شوند.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که در هفته‌های گذشته، کوشش‌هایی از سوی حماس برای "ترمیم ظرفیت نظامی" این گروه در جبالیا مشاهده شده است.

هاگاری گفت که عملیات کنونی برای مهار کردن این کوشش‌های حماس صورت می‌گیرد و به گفتهٔ وی نیروهای اسراییلی در ساحهٔ زیتون شهر غزه، حداقل ۳۰ جنگجوی فلسطینی را کشته اند.

از سوی دیگر، مقامات صحی می‌گویند که در یک حمله هوایی به روز شنبه در شهر دیر البلاح در شرق غزه، دو داکتر و یک مرد با فرزندش، کشته شدند.

شاخه نظامی گروه حماس و گروه جهاد اسلامی اعلام کردند که جنگجویان آنان بر نیروهای اسراییلی در چند ساحه در غزه به شمول رفح، با راکت های ضد تانک و بم های دستی، حمله کردند.

روز یکشنبه، با تشدید فشار اردوی اسراییل، خانواده های بیشتری که تعداد آنان هزاران نفر تخمین شده است، در حال ترک کردن شهر رفح بودند.

اردوی اسراییل چندی پیش به باشندگان شرق شهر رفح دستور داد که پیش از آغاز عملیات نظامی، این ساحه را ترک کنند.

ایالات متحده و سازمان ملل متحد از پیامدهای فاجعه بار عملیات نظامیان اسراییلی بر رفح هشدار داده اند. اما حکومت اسراییل گفته است که برای پیروزی کامل بر گروه حماس، حمله بر رفح لازمی است.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، باعث کشته شدن نزدیک به ۳۵ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.