رایزنی در مورد چگونکی اداره کردن باریکه غزه پس از پایان جنگ

عملیات نظامی اسراییل علیه گروه حماس که بر باریکهٔ غزه مسلط است، افزون بر کشته شدن نزدیک به ۲۱هزار فلسطینی سبب ویرانی بخش گستردهٔ این ساحه شده است

با تشدید جنگ بین اسراییل و حماس در باریکه غزه و افزایش تلفات این جنگ، تقاضای جامعه جهانی برای برقراری آتش بس نیز با گذشت هر روز بیشتر می‌شود. آنچه تا هنوز روشن نیست، آینده باریکه غزه و سرنوشت بیش از دو میلیون جمعیت آن است.

اداره خود مختار فلسطین ابراز آمادگی کرده است تا کنترول امور غزه را در دست گیرد.

حسین الشیخ، منشی عمومی سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت: "این حق سازمان آزادی‌بخش فلسطین و حق تشکیلات خود مختار فلسطین است که به باریکه غزه برگردد. آیا من به موزمبیق می روم؟ من به کشور خود و نزد مردم خود می روم. حتا اگر غزه تخریب شده باشد، بازسازی آن مسوولیت من است. اما این کار باید در یک چارچوب سیاسی جامع و با حمایت منطقه و جهان انجام شود."

مخیمر ابو سعده، استاد دانشگاه الازهر، می‌گوید که هیچ اجماعی بین امریکا، اسراییل، کشور‌های عربی منطقه و جامعه جهانی در مورد آینده غزه پس از جنگ وجود ندارد. او گفت: "تا هنوز معلوم نیست که کی غزه را کنترول خواهد کرد."

جو بایدن، رییس جمهور امریکا طرفدار این است که تشیکلات خود مختار فلسطین پس از پایان جنگ، کنترول غزه را بگیرد. اما بر اساس نظر سنجی‌ها، ۸۰ تا ۹۰ در صد فلسطینی‌ها مخالف تشکیلات خود مختار فلسطینی و محمود عباس رییس این تشکیلات است.

بسیاری فلسطینی ها، تشکیلات خود مختار فلسطین را که همین اکنون کنترول کرانه غربی را در دست دارد، یک نهاد فاسد و غیر موثر تلقی می کنند و به نظر آنان این نهاد توانایی اداره کردن غزه را ندارد.

کارشناسان فلسطینی می گویند که ۱۷ سال پس از برگزاری آخرین انتخابات پارلمانی، فلسطینی‌ها باید یک رهبری شایسته تر را که توانایی متحد کردن آنان را داشته باشد، انتخاب کنند.

تهانی مصطفی، کارشناس در گروه بین المللی بحران گفت: "جامعه جهانی در حال جستجوی اداره‌ای است که بتواند حکومت‌داری کند، مثلاً خدمات صحی و آموزشی را عرضه کند. اما این کار یک چیز مهم را نادیده می گیرد و آن اینکه فلسطینی‌ها، رهبران مشروع می‌خواهند و به آن نیاز دارند. آنان رهبرانی می‌خواهند که برای شان در عرصه‌های دیپلوماتیک دادخواهی کنند."

با اینحال، اسراییل می‌گوید که اداره فلسطینی نمی‌تواند در آیندهٔ غزه نقش داشته باشد. بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل تاکید کرده است که نه به حماس و نه به تشکیلات خود مختار فلسطین نقشی در آینده غزه خواهد داد.

نتنیاهو تا هنوز طرحی را نیز برای آینده غزه پیشنهاد نکرده و تا هنوز روشن نیست که غزه را کی کنترول و سر انجام بازسازی خواهد کرد.

ادامه جنگ و تلاش‌ها برای برقراری آتش بس

با این حال جنگ در غزه کما کان ادامه دارد. وزارت صحت غزه گفت که در اثر یک حمله هوایی اسراییل در نزدیکی شفاخانه الامل به روز چارشنبه در خان یونس حد اقل ۲۰ فلسطینی کشته شد.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده است که شمار کشته شدگان فلسطینی بر اثر حملات اسراییل از آغاز جنگ در هفتم اکتوبر تا کنون به بیش از ۲۱ هزار نفر رسیده است.

شان کیسی، یک مقام سازمان جهانی صحت گفت که تقریباً تمام شفاخانه‌ها در غزه به دلیل بمباران اسراییل از فعالیت باز مانده و افزود که در غزه حمام خون جاری است.

از سویی هم ،‌مصر اخیراً یک طرح سه مرحله‌ای صلح را پیشنهاد کرد که با رهایی ۴۰ گروگان اسراییلی و برقراری دو هفته آتش بس آغاز می شود.

مرحله بعدی، ایجاد یک حکومت تکنوکرات فلسطینی برای برگزاری انتخابات است و مرحله نهایی، برقراری آتش بس دایمی در بدل رهایی تمام گروگان های اسراییلی و آزادی تمام زندانیان فلسطینی، و خروج کامل اسراییل از غزه است.

در پیشنهاد صلح مصر روی از بین بردن گروه حماس بحث نشده است، آنچه برای بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل قابل قبول نخواهد بود. برخی کارشناسان اسراییلی می گویند که از بین بردن حماس، یک هدف غیرواقعی است.

مایکل میلشتاین، استاد دانشگاه تل ابیب، گفت:"حماس نخست از همه، یک مفکوره است، تا یک سازمان، و حماس را نمی توان نابود کرد. حتا اگر هزاران دهشت افگن حماس و رهبران سیاسی این گروه در جنگ کشته شوند، حماس هنوز هم هزاران حامی در غزه و سایر مناطق چون کرانه غربی خواهد داشت."

باوجود افزایش روز افزون تلفات فلسطینی ها و تقاضاهای مکرر جهانی برای آتش بس، لوی درستیز اردوی اسراییل گفت که جنگ در غزه ممکن چندین ماه به درازا بکشد.