اسراییل دو گروگان را از رفح نجات داد، اما ده‌‌ها فلسطینی در عملیات حمایوی کشته شدند

از راست به چپ فرناندو سیمون مارمان ۶۰ ساله، و لويس هار ۷۰ ساله، دو گروگان که از اسارت حماس نجات داده شده اند،‌ بستگان شان را در آغوش گرفته اند

نیروهای اسراییل روز دوشنبه ۱۲ نومبر (۲۳ دلو) دو گروگان را از نزد گروه حماس در رفح نجات دادند، اما در حملات هوایی حمایوی دست‌کم ۶۷ فلسطینی کشته شدند.

رفح، جنوبی‌ترین شهر نوار غزه، در بیش از چهار ماه گذشته میزبان بیش از نیمی از ۲.۳ میلیون جمعیت غزه بوده که از حملات اسراییل بر سایر بخش‌های غزه به آنجا پناه برده اند و در صورت حملهٔ جدید اسراییل جایی برای فرار ندارند.

به گفتهٔ نیروهای امنیتی، پولیس ویژه آن کشور در جریان عملیات نجات دو مرد-فرناندو سیمون مارمان ۶۰ ساله، و لويس هار ۷۰ ساله را که شهروندی دوگانه اسراییل و ارجنتاین را دارند، نجات داده دادند. این دو مرد در میان ۲۴۰ فردی اند که در جریان حمله هفتم اکتوبر سال گذشته توسط تندروان حماس گروگان گرفته شدند.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز دوشنبه از عملیات نجات دو مرد، ستایش کرد و انتقاد‌های بین المللی را بر طرح حملات زمینی در رفح رد کرد. نتنیاهو گفته است که برای دستیابی به هدف‌اش- نابودی حماس- عملیات نظامی در رفح یک امر ضروری است.

نتنیاهو ضمن ستایش از نیروهای اسراییلی که در عملیات نجات دخیل بودند،‌ خطاب به دو مرد نجات داده شده گفت:‌ ''فرناندو و لويس به خانه خوش آمدید.'' صدراعظم اسراییل در ادامه بار دیگر تاکید کرد که ''تنها فشار دومدار نظامی تا زمانی پیروزی موجب آزادی تمام گروگان‌های ما می‌شود.''

نتنیاهو در آخر هفته گذشته تعهد کرد که قبل از حمله زمینی بر تندروان حماس، به ده‌ها هزار فلسطینی اجازه ''گذرگاه امن'' را از شهر رفح غزه می‌دهد، اما جزییاتی ارایه نکرد که آوارگان فلسطینی به کجا خواهند رفت.

در همین حال،‌ سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که به اسراییل کمک نخواهد کرد تا فلسطینی‌ها را از منطقه رفح دور کند.

استفن دوجاریک، سخنگوی ملل متحد گفت هر رویدادی که رخ می‌دهد، باید در مطابقت با قوانین بین المللی و حفاظت از غیرنظامی انجام شود. او افزود:‌ ''ما طرفدار آوارگی اجباری مردم نخواهیم بود. در حال حاضر هیچ مکانی امن در غزه وجود ندارد.''

اعتقاد بر این است که گروه حماس که درج فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده است، هنوز هم کم و بیش ۱۰۰ نفر را در گرو خود دارد.

پیش از این، آتش‌بس موقت هفت روزهٔ در ماه نومبر میان اسراییل و حماس زمینهٔ آزادی ۱۰۵ گروگان‌ را از بند حماس فراهم کرد و اسراییل نیز ۲۴۰ زندانی فلسطینی به شمول زنان و کودکان از محابس خود آزاد کرد. نظامیان اسراییل گفته اند که ۳۱ گروگان در جریان اسارت در نزد گروه حماس یا کشته شده اند یا مرده اند.

به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، شبه نظامیان حماس در هفتم اکتوبر سال گذشته کم و بیش ۱۱۴۰ نفر را کشتند و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند. اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات تهاجمی را بر نوار غزه آغاز کرد و این عملیات هوایی و زمینی آن هنوز هم ادامه دارد.

به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در بیش چهار ماه گذشته، بیش از ۲۸ هزار نفر در عملیات نظامی اسراییل کشته شده اند و نزدیک به ۶۸ هزار نفر دیگر زخمی شده اند. علاوه بر آن، بخشی اعظم نوار غزه که در امتداد بحیره مدیترانه موقعیت دارد، در حملات هوایی و زمینی اسراییلی به ویرانه مبدل شده است.

در تهیهٔ این گزارش از خبرگزاری‌‌‌های اسوشیتید پرس، فرانس پرس و رویترز استفاده شده است.