اردوی اسراییل: در حملات هوایی و زمینی، ده‌ها شبه نظامی در غزه کشته شدند

یکی محله‌های منطقهٔ رفح پس از حملات اسراییل

اردوی اسراییل روز دوشنبه پنجم فبروری (۱۶ دلو) گفت که در اثر حملات نیرو‌های آن کشور ده‌ها تندرو در نوار غزه کشته شدند.

حملات تازه اسراییل بر نوار غزه در حالی صورت گرفته که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، به شرق میانه سفر کرده و تلاش می‌کند که جنگ در نوار غزه توقف کند.

وزارت صحت غزه که در کنترول گروه حماس قرار دارد، گفته است که در حملات شب‌ هنگام اسراییل دست‌کم ۱۲۸ نفر که بیشتر شان زنان و کودکان بودند، کشته شدند.

ملل متحد گفته است که تشدید جنگ در منطقهٔ خان یونس غیرنظامیان را وا می‌دارد تا به منطقه رفح واقع در جنوب نوار غزه بروند، جاییکه بیش از نیم میلیون جمعیت غزه پناه برده اند و بسیاری از بی‌جا شدگان، به نوبت در پناهگاه‌های موقت به سر می برند.

بر اساس تخمین ملل متحد، ۷۵ درصد مردم غزه از خانه‌های شان فرار کرده اند و باشندگان آن با ''کمبود شدید غذا، آب، سرپناه و دوا مواجه اند."

همزمان با تشدید جنگ در نوار غزه، تلاش‌هایی وجود دارد تا آتش‌بس برای مدت شش هفته میان اسراییل و گروه حماس بر قرار شود. در صورت این توافق، نه تنها کمک‌های بیشتر بشری برای مردم غزه فراهم خواهد شد،‌ بلکه حماس شماری بیشتر گروگان‌ها را آزاد خواهد کرد.

در حال حاضر گروه حماس پیشنهادی را زیر بررسی دارد که به وساطت مصر، قطر و ایالات متحده تهیه شده است.

بلینکن روز دوشنبه به عربستان سعودی رسید و پس از ملاقات با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در ریاض، پایتخت آن کشور، قرار است به مصر، قطر، اسراییل و مناطق اشغالی کرانهٔ غربی سفر کند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بلینکن در دیدار با بن سلمان در مورد ادامه بحث‌ها و هماهنگی در منطقه برای دست یافتن به پایان بحران، صلح پایدار و امنیت برای اسراییل‌ها و فلسطینی‌ها صحبت کرد.

یک مقام امریکایی گفته است که انتظار می‌رود بلینکن در جریان سفرش به شرق میانه در مورد مسایل حساس از جمله فراهم‌آوری کمک‌های بشری برای مردم در غزه،‌ رسیدگی به مسایل بازسازی نوار غزه، آوردن اصلاحات در میان مقامات فلسطینی، حکومتداری در غزه، راه حل دو دولت-اسراییل و فلسطین- و همچنین عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسراییل بحث کند.

وزارت صحت غزه بدون تفکیک نظامیان از غیرنظامیان گفته است که از آغاز جنگ اسراییل بر ضد گروه حماس، ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر در نوار غزه کشته شده اند که ۷۰ درصد آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

علاوه بر آن، در این مدت بیش از ۶۶ هزار نفر دیگر زخمی شده اند. اما منابع مستقل تا حالا آمار ارایه شده از سوی مقامات صحت غزه را تایید نکرده اند.