سخنرانی بايدن بر دست‌آورد‌ها‌ی داخلی، رقابت با چین و جنگ اوکراین متمركز بود

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، سه‌شنبه شب هفتم فبروری‌ (۱۸ دلو) در جریان سخنرانی "خطاب به ملت" روی مسایل مختلف داخلی و خارجی و به ویژه رقابت با چین و تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین صحبت کرد.

بایدن ضمن تاکید بر حمایت امریکا از اوکراین گفت: "ما تا هر زمانی که نیاز باشد، در کنار شما [اوکراینی‌ها] ایستاده ایم. ملت ما برای آزادی بیشتر، عزت بیشتر و صلح بیشتر کار می‌کند-نه فقط در اروپا، بلکه در هر جای دیگر."

او افزود که تهاجم نظامی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه بر اوکراین، آزمونی برای امریکا و جهان بود. اما تاکید کرد پس از گذشت تقریباََ یک سال از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌ ایالات متحده به اثبات رسانده که از اصول اساسی مانند حاکمیت،‌ آزادی از استبداد و دفاع از دموکراسی، حمایت کرده و این روند ادامه خواهد یافت.

بایدن به نقش رهبری ایالات متحد در برابر تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین گفت:‌ "ما با هم کاری را انجام دادیم که امریکا همیشه در بهترین حالت ممکن انجام می‌دهد. رهبری کردیم. ما ناتو را متحد کردیم و ایتلاف جهانی را ساختیم. ما بر ضد تهاجم پوتین ایستادگی کردیم. ما در کنار مردم اوکراین ایستادیم."

رقابت با چین

جو بایدن در جریان سخنرانی "خطاب به ملت" همچنین گفت که ایالات متحده آماده است با چین کار کند، اما تاکید کرد برای دفاع از منافع امریکا تردیدی نخواهد داشت.

این اظهارات رییس جمهور امریکا چند روز پس از آن بیان شد که یک جت امریکایی روز شنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) یک بالون جاسوسی چین را در سواحل کارولینای جنوبی از بین برد.

بایدن در این سخنرانی بدون یاد‌آوری از سرنگونی بالون جاسوسی چین در سواحل کارولینای جنوبی گفت:‌ " اشتباه نکنید: قسمیکه هفته گذشته به وضاحت بیان کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، ما برای محافظت از کشور خود اقدام خواهیم کرد، قسمی که کردیم.''

بایدن همچنین گفت که در مقایسه با چند دههٔ گذشته،‌ "ما نسبت به هر کسی دیگر در جهان در قویترین موقف قرار داریم که با چین رقابت کنیم. متعهدم در ساحاتی با چین کار کنم که منافع امریکایی را تامین کند و به سود جهان می‌باشد."

بایدن خطاب به اعضای کانگرس ایالات متحده گفت: "بگذارید واضح بگوییم: پیروزی در رقابت با چین باید همهٔ ما را متحد کند. ما در سراسر جهان با چالش های جدی مواجه استیم... اما طی دو سال گذشته، دموکراسی قویتر شده، نه ضعیف‌تر."

به گفتهٔ بایدن، پیش از اینکه به کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده برسد، همواره از افزایش قدرت چین و تضیعف امریکا در جهان صحبت می‌شد، اما تاکید کرد که بیش از این، چنین حرفی وجود ندارد.

رییس جمهور امریکا افزود که عصری سازی بخش نظامی ایالات متحده به منظور حفظ ثبات و جلوگیری از تهاجم است.

مسایل داخلی ایالات متحده

بخشی عمدهٔ سخنرانی بایدن در کانگرس ایالات متحده به مسایل داخلی از جمله کار مشترک میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در کانگرس، اقتصاد، صحت، معارف، حقوق اقلیت‌های جنسی، افزایش مالیات شرکت‌های بزرگ، نحوهٔ برخورد پولیس و مشکلات ناشی از بیماری کووید-۱۹ در دو سال ریاست جمهوری‌اش تمرکز داشت.

بایدن گفت که اگر اعضای مجلس کانگرس قبلی توانستند یکجا با هم کار کنند، هیچ دلیلی وجود ندارد که قانونگذاران دو مجلس کنونی یکجا با هم کار نکنند.

بایدن گفت که حکومت تحت رهبری اش در دو سال گذشته ۱۲ میلیون شغل جدید را ایجاد کرده است. به گفته رییس جمهور امریکا، این رقم، بیشتر از اشتغالزایی در دورهٔ هر رییس جمهور پیشین امریکا است که در چهار سال ریاست جمهوری اش ایجاد کرده است.در حال حاضر، به گفتهٔ بایدن میزان بیکاری در امریکا ۳.۴ در صد و پایین‌ترین سطح بیکاری در پنج‌ دههٔ گذشته است.

رییس جمهور ایالات متحده با اشاره به مشکلات ناشی از همه‌گیری کووید۱۹ در امریکا گفت که این بیماری جان بیش از یک میلیون نفر را در سراسر کشورش گرفته است. او گفت که بیماری کووید۱۹ "چیزهای زیادی از ما گرفت، اما امروز دیگر زندگی ما را کنترول نمی‌کند."

بایدن افزود که تورم جهانی ناشی از کووید و جنگ پوتین در اوکراین،‌ زنجیرهٔ تدارکات انرژی و مواد غذایی را مختل کرد،‌ اما تاکید کرد که " ما در جهان در موقف بهتری قرار داریم.''

رییس جمهور ایالات متحده در سخنرانی خطاب به ملت در کانگرس امریکا گفت پس از ‌آنکه به کرسی ریاست جمهوری کشورش رسید، حکومت زیر امرش بیش از ۲۰ هزار پروژه را تمویل کرده که شامل تمویل اعمار جاده‌ها، پل‌ها، شاهراه‌ها و میدان‌های هوایی بزرگ در سراسر امریکا می‌شود.

بایدن همچنین گفت که معیار جدیدی را برای مواد ساختمانی در ادارات فدرال مدنظر گرفته است و آن اینکه جاده‌‌ها، پل‌ها و شاهراه‌ها همه از مواد ساخت امریکا اعمار خواهند شد. او گفت: "امشب معیار جدید را برای مواد ساختمانی در ادارات فدرال اعلام‌ می‌کنم: جاده‌‌ها، پل‌ها و شاهراه‌ها همه از مواد ساخت امریکا اعمار خواهند شد."

رییس جمهور امریکا همچنین از مالیاتی که شرکت‌های بزرگ پرداخت می‌‌کنند، انتقاد کرد. بایدن گفت: ''سیستم مالیاتی ما منصفانه نیست. در ۲۰۲۰ میلادی ۵۵ شرکت بزرگ ۴۰ میلیارد دالر عاید کردند، اما پرداخت مالیات فدرال شان صفر بود... اما به خاطر قانونی که توشیح کردم، شرکت‌های میلیارد دالری، حد اقل ۱۵ در صد مالیه بپردازند.''

به گفتهٔ رییس جمهور بایدن،‌ سال گذشته شرکت‌های بزرگ تیل ۲۰۰ میلیارد دالر عاید کردند و افزود که هیچ میلیاردری نباید کمتر از معلم مکتب، نرس یا کارمند اطفاییه مالیه بپردازند.

بایدن تاکید کرد که "نظام سرمایه داری بدون رقابت، سرمایه داری نیست. استثمار است... شرکت‌ها برای استخدام کارمندان رقابت کنند و آنها را به اندازه ارزش شان معاش بدهند... کارمندان باید از حق ایجاد اتحادیه‌ها برخوردار باشند.''

رییس جمهور امریکا همچنین از هزینهٔ هنگفت خدمات بیمهٔ صحی انتقاد کرد و گفت: ''از هر ۱۰ امریکایی یکی آن مبتلا به بیماری شکر است...یک بوتل انسولین ده دالر قیمت دارد، اما شرکت‌های دواسازی ناعادلانه صدها دالر در بدل آن از بیماران اخذ می‌کنند. دیگر چنین نخواهد شد.''

بایدن همچنین بدون ذکر حملهٔ حامیان دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، به مقر کانگرس امریکا، گفت که "دو سال پیش، دموکراسی ما با بزرگترین تهدید خود از زمان جنگ داخلی مواجه شد، اما امروز گرچه خدشه‌دار شده، خمیده نشده و شکست ناخورده باقی مانده است."

او در ادامه گفت:‌ "ما یگانه کشوری استیم که از هر بحرانی قوی‌تر از زمانی که وارد آن شدیم، بیرون آمده ایم."