تظاهرات برضد تورم و مخارج بلند زندگی در کینیا، معترضان خواهان 'تعامل معنادار' حکومت اند

پولیس ضد شورش کینیا در حال دستگیری یکی از طرفدران رایلا اودینگا، رهبر مخالف آنکشور در جریان تظاهرات سرتاسری به خاطر مخارج بالای زندگی 

اوضاع در کینیا پس از دو هفته تظاهرات ضد حکومتی که توسط حزب مخالف سیاسی فراخوانده شده بود، آرام است.

ویلیام روتو، رییس جمهور کینیا، و رایلا اودینگا، رهبر حزب مخالف آن کشور، تصمیم گرفته اند باهم گفتگو کنند. اما رییس جمهور دربارهٔ چگونگی مبارزه حکومت با مخارج بالای زندگی که باعث تظاهرات شده، تا هنوز چیزی نگفته است.

اعتراضات در نایروبی، پایتخت کینیا،‌ و سایر شهر‌های بزرگ آن کشور، سبب مسدود شدن جاده‌ها شده است؛ وضیعتی که اقتصاد شکنندهٔ این کشور را بیشتر آسیب می‌رساند.

اودینگا، رهبر حزب مخالف کینیا، هشدار داده است که اگر حکومت درباره موضوعات عمده از جمله رسیدگی به ادعای تخلفات در انتخابات "تعهد معناداری" نشان ندهد، ممکن است اعتراضات از سر گرفته شود.

در کنار سایر مسایل، مشکل اصلی برای بسیاری از مردم در کینیا افزایش مخارج بالای زندگی است.

سیلاس اومندا، بنیانگذار دای ورجنت، یک شرکت تجزیه و تحلیل ارقام برای مشاغل کوچک، می‌گوید که رییس جمهور روتو باید به تورم توجه کند. او گفت: "گفتگوی بعدی باید در اطراف اقتصاد بچرخد تا دانسته شود که چه اقداماتی برای حل بحران باید انجام یابد".

اومندا می گوید که مخارج غذا و سایر اجناس اساسی به شدت افزایش یافته است. او می‌گوید: "اگر درسال ۲۰۲۱، به جواری نگاه کنید، یک پاکت دو کیلوگرامی آن حدود ۱۱۷ شیلینگ کینیا بود. اگر به سال ۲۰۲۲ نگاه کنید، به ۱۲۶ شلینگ افزایش یافت، بنابراین، این افزایش حدود هشت درصدی است. و جواری غذای اصلی این کشور است."

در همین حال،‌اداره احصاییهٔ کینیا می‌گوید که میزان تورم در این کشور در ماه فبروری ۹.۲ درصد بوده است و این رقم نسبت به ماه جنوری افزایش اندکی داشته است.

در جاده های شهر نایروبی، افرادی که با صدای امریکا مصاحبه کرده اند، می‌گویند که آنان از سیاستمداران شان انتظار دارند برای بهبود وضعیت اقتصاد تلاش کنند، اما در عین حال، خواهان آرامش استند.

وینسنت کیموسوپ، کارشناس مسایل سیاسی و حکومتداری در نایروبی، به صدای امریکا گفت که علاوه بر مخارج بالای زندگی، چندین موضوع مهم دیگر نیز وجود دارد.

او افزود: "موضوع نخست از نظر سیاسی، تشکیل مجدد هیات مدیریت انتخابات است و برای ناظرانی مانند ما بسیار حیاتی است تا اطمینان حاصل شود که موضوعاتی که بر مردم تاثیر می گذارد، همچنان بخشی از آن باشد."

کوفی عنان، منشی عمومی پیشین ملل متحد، گروهی از میانجی‌گران را در پی انتخابات ریاست‌جمهوری مورد مناقشه بین اودینگا و موای کیباکی، رییس‌جمهور پیشین کینیا، رهبری کرد که منجر به یک دوره خدمت اودینگا در پست صدارت شد که اکنون لغو شده است.

در همین حال، مهلت مخالفان برای "تعامل معنادار" به روز یکشنبه نهم اپریل به پایان می رسد. اودینگا نگفته است که آیا اعتراضات روز بعد از سر گرفته خواهد شد یا خیر.