توسل به روش‌های عصری طب عدلی برای ردیابی کودکان گم شده در کینیا

یک نهاد خیریه کینیایی با استفاده از تکنالوژی تصویربرداری طب عدلی، خانواده‌ها را در یافتن فرزندان ناپدید شدهٔ شان کمک می‌کند.

بنیاد موسوم به "کودک گم‌شدهٔ کنیا" می‌گوید که این نهاد از بدو تاسیس خود در هفت سال پیش، تا کنون در ردیابی یا نجات بیشتر از ۱۰۰۰ کودک کمک کرده است.

ویرونیکا نیامبورا، باشندهٔ کیامبو در کینیا که کترین وانگر، دختر ۱۴ ساله اش در ماه اپریل زمانی ناپدید شد که برای آوردن پیاز به مزرعه رفته بود. نیامبورا می‌گوید که تلاش‌ها پیهم برای یافتن دختر گم شده‌اش بی ثمر بوده است.

نیامبورا می‌گوید که ناپدید شدن دخترش غمی است که پایان ندارد. او گفت: "این غم درد آور است، تکان‌دهنده به خاطری است که شما نمی‌دانید به دختر شما چه اتفاقی افتاده است. شما نمی‌دانید که آیا او زنده است یا مرده."

هزاران والدین کینیایی مانند نیامبورا فرزندان گم شده دارند. بر اساس آمار رسمی حکومت کینیا ۶۸۴۰ کودک از جولای سال گذشته تا به حال، که کمتر از یکسال می‌شود، در آن کشور ناپدید شده اند.

ماریانا مونییندو، بنیانگذار بنیاد "کودک گم‌شدهٔ کینیا" در سازمان خود به آن رسیدگی می‌کند. او با استفاده از تکنالوژی تصویر برداری طب عدلی جستجو برای کودکان زنده را با بررسی آخرین تصاویر شان دنبال می‌کند.

مونییندو گفت که به گونهٔ مثال اگر یک کودک در چهار سالگی ناپدید شده باشد و اکنون ده سال باشد، طبیعی است که چهره‌اش تغییر کرده است و ممکن بر اساس عکس‌های چهارسالگی کسی قادر به پیدا کردن و شناسایی آن کودک نباشد.

این بنیاد همچنین تصاویری را از طریق شبکه‌های اجتماعی و در میان جوامع به این امید پخش می‌کند که اگر کسی کودک گم شده را شناسایی کند.

مونیندو می‌گوید که نهاد زیر ادارهٔ‌ وی از سال ۲۰۱۶ تا کنون به شناسایی محل ۱۰۵۲ کودک و یکجا شدن آنان با خانواده‌های شان کمک کرده است.

حکومت کینیا برای ایجاد سهولت در جستجوی کودکان گم شده، شماره‌های تماس تلیفونی کمک را در اداره تحقیقات جنایی ایجاد کرده که مردم می توانند در مورد فعالیت های مشکوک یا سرنخ های به دست آمده گزارش بدهند.