کری برای عادی سازی روابط با پوتین دید

حکومت ایالات متحده مذاکرات امروز را بخش از کوشش های جاری برای ابراز واضح موقف واشنگتن می داند

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا به روز سه شنبه با ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در شهر سوچی ملاقات کرد.

بعد از به سردی گرائیدن روابط میان واشنگتن و مسکو روی موضوعات اوکراین و سوریه، طی دوسال گذشته این نخستین بار است که یک مقام ارشد امریکایی به روسیه سفر می کند.

آقای کری قبل از دیدارش با رئیس جمهور پوتین، با سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه ملاقات نمود.

وزارت خارجه روسیه عصر سه شنبه در خبرنامه ای گفت که تشدید تحریمات غرب بر روسیه، نتایج نامطلوب در قبال نخواهد داشت. خبرنامه از قول سرگی لافروف نوشته که مسکو در پی تامین روابط سازنده بر اصل تساوی با کشورهای غربی است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در یک کنفرانس خبری در واشنگتن به خبرنگاران گفته بود که در مذاکرات، رئیس جمهور و وزیر خارجۀ روسیه با وزیرخارجۀ ایالات متحده روی موضوعات دوجانبه و مسایل منطقوی به طور مفصل صحبت خواهند کرد.

اختلافات واشنگتن و مسکو

روابط میان مسکو و واشنگتن بعد از الحاق کریمیه با روسیه در سال گذشته و حمایت آن کشور از جدایی طلبان در شرق اوکراین، به سردی گرائید. مسکو واشنگتن را به سرنگون ساختن رژیم طرفدار روسیه در اوکراین متهم می کند.

اما ایالات متحده روسیه را متهم می سازد که با نادیده گرفتن پلان صلح سال گذشته یا توافقنامۀ منسک دوم، در بیرون کردن تجهیزات سنگین نظامی به مانند سیستم دفاع هوایی و تانک ها، ناکام بوده است.

از جانب دیگر روسیه اتهامات از سوی اوکراین و امریکا مبنی بر این که گویا مسکو با جدایی طلبان طرفدار روسیه در اوکراین همکاری نظامی دارد، رد می کند.

دمیتری پیسکوف سخنگوی قصر کرملین در مصاحبه با آژانس خبری انترفاکس روسیه گفته است که تعزیرات بین المللی بر روسیه که مربوط به دخالت آن کشور با جدایی طلبان در شرق اوکراین می باشد، شامل اجندای روسیه در مذاکرات نیست.

اما سخنگوی کریملن افزوده است که در صورت یاد آوری این موضوع توسط هیئت امریکایی، روسیه موقف خود را بیان خواهد کرد.

با وجود اختلافات نظر میان مسکو و واشنگتن، جاش ارنست سخنگوی قصر سفید می گوید که موضوعات گستردۀ وجود دارد که در گذشته هردو طرف در مورد آن با هم کار کرده اند.

به گفتۀ آقای ارنست، ساحات زیادی وجود دارد که ایالات متحده در آن توانسته است به طور موفقانه با پیگیری منافعی که به سود مردم هردو کشور باشد، با روسیه کار کند.

یکی از مثال های که سخنگوی قصر سفید به آن اشاره نمود، اشتراک روسیه با گروه کشورهای پنج جمع یک در مذاکرات با ایران می باشد. آقای ایرنست بیان داشت که روسیه برای وضع تعزیرات که باعث کشانیدن ایران به میز مذاکره شد، یک نقش مهر را ایفا کرده است.

حکومت ایالات متحده مذاکرات امروز را بخش از کوشش های جاری برای ابراز واضح موقف واشنگتن می داند.