خامنه‌ای: عقب‌نشینی در مقابل غرب، دعوت به 'دشمنی بیشتر' بر ضد ایران است

علی خامنه‌ای، رهبر ایران

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، روز یکشنبه چهارم جون (۱۴ جوزا) از عملکرد سختگیرانه‌اش در مقابل کشور‌های غربی دفاع کرد و گفت که سازش با این کشورها فقط موجب خصومت بیشتر دشمنان ایران خواهد شد.

خامنه‌ای که در سی‌ و چهارمین سالگرد مرگ آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، سخنرانی می‌کرد،‌ در دفاع از موقفگیری‌های سختگیرانه‌اش در مقابل کشورهای غربی گفت:‌"در موارد متعددی عقب‌نشینی‌های ما موجب شد آنها جلو آمدند و بیشتر متعرض شدند؛ چرا که هدف اصلی آنها بازگرداندن ایران به دوران قبل از انقلاب یعنی دوران وابستگی و بی‌هویتی است."

خامنه‌ای افزود:‌ "برخی از مردم به اشتباه فکر می کنند که اگر در مواردی از موقف خود عقب نشینی کنیم، دشمنی ایالات متحده، استکبار جهانی، یا اسراییل در برابر ما کاهش پیدا می‌کند." رهبر ایران که حرف آخر کشورش را می‌زند، تاکید کرد که چنین طرز دید '' یک اشتباه'' است.

این در حالی است که تنش میان تهران و کشور‌های غربی بر سر برنامهٔ هسته‌ای آن کشور با بنبست مواجه شده است.

رهبری ایران در جریان سخنرانی‌اش به صورت مستقیم به ایالات متحده و اسراییل تاخت:"دشمنی‌های استکبار و صهیونیسم جهانی با ملت ایران، بر اثر عقب‌نشینی‌های موضعی کمرنگ یا محو نمی‌شود... امروز هم مانند دیروز، جبهه استکبار، جبهه صهیونیست‌ها و جبهه زورگویان متجاوز در مقابل ملت ایران صف کشیده‌اند."

خامنه‌ای همچنین با اشاره به اعتراضات گستردهٔ ضد حکومت آن کشور، معترضان را ''اراذل و اوباش" خطاب کرد و غرب را مسوول اعتراضات مردمی آن کشور دانست. او گفت: "طراحی جامع این اغتشاشات در اتاق‌های فکر کشورهای غربی انجام، و اجرای آن با پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای گسترده دستگاههای امنیتی غرب و پادویی عناصرخاین و مزدوران پشت‌کرده به وطن و عوامل سیاست‌های خصمانه علیه ایران همراه شد."

اعتراضات گستردهٔ ضد حکومتی در ایران در ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۲ پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پولیس "گشت ارشاد" به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت وخیم صحی به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.

حکومت ایران هزاران معترض را به اتهامات مختلف از جمله "فساد فی‌الارض" بازداشت کرده و تا اکنون دست کم هفت نفر را در پیوند به اعتراضات ضد حکومتی در آن کشور به دار آویخته است، اقدامی که با انتقاد‌های شدید بین المللی مواجه شده است.

در تهیهٔ این گزارش از خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، نیز استفاده است.