بازداشت یکی از بزرگترین قاچاقبران مواد مخدر در مکسیکو؛ ۲۹ نفر کشته شدند

اویدیو گوزمن

مقامات در مکسیکو روز جمعه ششم جنوری (۱۶ جدی) خبردادند که در جریان یک عملیات ویژه برای دستگیری اویدیو گوسمن، رهبر یکی از گروه‌های قاچاق مواد مخدر، ۲۹ نفر از جمله ۱۰ منسوب نیروهای امنیتی کشته شدند.

لویس کرسنسیو سندوال، وزیر دفاع مکسیکو، به خبرنگاران گفت که یکی از فرماندهان او که جزوتامش پس از درگیری گوزمن مورد حمله قرار گرفته بود، نیز کشته شده است.

وزارت دفاع مکسیکو گفته است که در این عملیات که بیش از سه هزار نیروی امنیتی اشتراک کرده بود، ۳۵ سرباز زخمی و ۲۱ مظنون بازداشت شده است.

اویدیو گوسمن ۳۲ ساله با نام مستعار "ال راتون" (موش) پس از بازداشت پدرش خواکین گوسمن مشهور به ال چاپو در سال ۲۰۱۷، رهبری گروه قاچاق مواد مخدر سینالوا را بدست گرفته بود.

خواکین گوسمن پس از بازداشت در مکسیکو در سال ۲۰۱۷ به امریکا تحویل داده شد و پس از محاکمه در یک زندان امنیتی ویژه دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.

اویدیو صبح روز پنجشنبه در شهر سینالوا بازداشت و با طیاره به شهر مکسیکو و از آنجا به یک زندان امنیتی ویژه منتقل شده است.

پیش از این ایالات متحده برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری اویدیو گوسمن می‌شد، تا پنج میلیون دالرجایزه تعیین کرده بود.

این بازداشت در حالی صورت می‌گیرد که آندرس مانویل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکسیکو، قرار است هفتهٔ آینده از جوبایدن، همتای امریکایی خود که برای اشتراک در نشست سران کشورهای امریکای شمالی به مکسیکو می‌رود، استقبال کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفت که بازداشت این قاچاقبر مواد مخدر "یک دست‌آورد کم اهمیت از سوی مقامات مکسیکو" نبوده است.

او گفت که " ما مطمیناً از این بابت سپاسگزاریم" و افزود که ایالات متحده به همکاری با مکسیکو، به ویژه برای مقابله با قاچاق مواد مخدر ادامه خواهد داد.

مکسیکو دخالت ایالات متحده در عملیات دستگیری اویدیو گوزمن را رد کرده است.

رییس جمهور مکسیکو به خبرنگاران گفت: "ما به طور مستقل عمل می کنیم. بلی، همکاری وجود دارد و ادامه خواهد داشت، اما ما به عنوان یک دولت مستقل تصمیم می گیریم."

دولت مکسیکو استرداد فوری اویدیو را به ایالات متحده رد کرده و گفته است که روند قانونی مناسب پیگیری خواهد شد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.