سیک‌های مقیم کانادا هند را به دست داشتن در قتل یک رهبر شان متهم کردند

صدها نفر از اعضای جامعه سیک‌های کانادا روز شنبه هشتم جولای (۱۷ سرطان) در مقابل قنسولگری هند در شهر تورنتو گردهم آمده و در اعتراض به قتل یکی از رهبران شان دست به تظاهرات زدند.

معترضین حکومت هند را به دست داشتن در گلوله‌باری بر هردیپ سینگ نیجار، رهبر یکی از معابد سیک‌ها در شهر ونکوور کانادا متهم کردند.

هردیپ سینگ نیجار، که هند او را تروریست تحت تعقیب اعلام کرده بود، به تاریخ ۱۸ جون در حومهٔ شهر ونکوور که محل زندگی بزرگترین جمعیت سیک‌ها در کانادا است، کشته شد.

کلجیت سینگ، سخنگوی سیک‌ها برای عدالت، یک سازمان مستقر در ایالات متحده که این تظاهرات را راه‌اندازی کرده بود، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "وقتی یک اداره و سیستم هندی مرتکب جرمی می‌شود، باید پاسخگو باشد."

نیجار برای ایجاد یک کشور مستقل به نام خالستان برای سیک‌های هند که بخش‌های از شمال هند و شاید بخشی از پاکستان را شامل می‌شود، مبارزه می‌کرد. هند او را به انجام حملات تروریستی متهم کرده بود؛ اتهامی که او آن را رد کرده بود.

معترضین که همه مردان بودند، پرچم زرد رنگ را که نشان دهنده جنبش جدایی طلب سیک‌ها است، حمل می‌کردند و شعارهای چون "خالستان" سر می‌دادند.

در همین حال، حدود ۵۰ نفر از هندوهای ساکن کانادا در حمایت از دولت هند در جلو قنسولگری آنکشور تجمع کرده بودند.

ویجی جین، یکی از مخالفان تظاهرات سیک‌ها گفت: "آنها پوسترهای را حمل می‌کنند که خواستار کشتن دپلومات‌های هندی است. ما نگران هستیم زیرا این گروه‌ها در گذشته مرتکب اعمال تروریستی شده اند و سیاستمداران اقدامی نمی‌کنند."

پولیس کانادا نیروهای امنیتی را برای جدا نگهداشتن این دو گروه مخالف توظیف کرده بود.

از زمان کشته شدن رهبر سیک‌ها، تنش‌ها بین کانادا و هند نیز افزایش یافته است.

دهلی جدید مرتباً کانادا را به نرمی در برخورد با معترضان سیک در کانادا متهم می‌کند.

اریندام باگچی، سخنگوی وزارت خارجهٔ هند روز پنجشنبه گفت: "ما از دولت کانادا خواسته ایم تا تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از امنیت دپلومات‌هایمان اتخاذ کند."

کانادا، پس از ایالت پنجاب هند بیشترین تعداد سیک‌ها را دارد.