کرملین: اگر غرب تسلیحات دوربرد به اوکراین بدهد، تنش تشدید می‌یابد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

همزمان با ادامهٔ حمایت غرب از اوکراین، کرملین روز پنجشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) هشدار داد که فراهم‌آوری تسلیحات که اوکراین را قادر بسازد خاک روسیه را هدف قرار دهد، تنش را تشدید خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: "این بسیار خطرناک است، این به معنای رساندن درگیری به سطح کاملاً جدیدی است، که البته از نقطه نظر امنیت جهانی و اروپایی خبر خوبی نخواهد بود."

کرملین در حالی این هشدار را داده است که کشورهای غربی به فراهم آوری تسلیحات بیشتر به اوکراین تصمیم می‌گیرند. انتظار می‌رود که وزیران دفاع کشورهای غربی روز جمعه ۲۰ جنوری (۳۰ جدی) در نشستی در آلمان، به فراهم کردن تسلیحات بیشتر به اوکراین، متعهد شوند.

قرار است لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، این نشست را در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان میزبانی کند.

اناتولی انتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده نیز گفته است که اگر اوکراین از سلاح‌های غربی برای هدف قرار دادن روسیه و یا شبه جزیرهٔ کریمیه استفاده کند، با اقدامات تلافی‌جویانهٔ روسیه مواجه خواهد شد.

انتونوف گفت: "این باید برای همه آشکار شده باشد، مهم نیست که امریکایی‌ها یا ناتو چه تسلیحاتی به رژیم زیلینسکی می‎دهند، ما آن را نابود خواهیم کرد."

او در اظهاراتی که از سوی سفارت روسیه در امریکا منتشر شده، گفته است: "شکست دادن روسیه به سادگی غیرممکن است." او افزوده که لفاظی‌های ایالات متحده در مورد اوکراین "بیشتر و بیشتر خصمانه" می‌شود.

سفیر روسیه گفت، با اصرار بر اینکه کریمیه بخشی از اوکراین است و اینکه کیف می‌تواند از تسلیحات امریکایی برای محافظت از قلمرو خود استفاده کند، واشنگتن "در اصل رژیم کیف را برای انجام اقدامات تروریستی در روسیه ترغیب می‌کند".

در همین حال دیمیتری میدویدیف، رییس جمهور پیشین روسیه و عضو ارشد برحال شورای امنیت ملی آن کشور نیز هشدار داده است که ادامهٔ حمایت غرب از اوکراین می‌تواند منجر به جنگ هسته‌ای شود.

او افزده است: "یک قدرت هسته‌ای که در یک جنگ متعارف شکست بخورد، می‌تواند باعث آغاز یک جنگ هسته‌ای شود."

به گفتهٔ او "قدرت‌های هسته‌ای در درگیری‌های بزرگ که سرنوشت آنها به آن بستگی دارد، هیچ گاهی بازنده نبوده اند".

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که اظهارات میدویدیف با دوکتورین هسته‌ای روسیه مطابقت دارد.