لاوروف از حق ویتوی روسیه در شورای امنیت ملل متحد دفاع کرد

سرگوی لاوروف

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه روز چهارشنبه ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) استفاده از حق ویتوی روسیه در شورای امنیت ملل متحد را "وسیلهٔ مشروع" روابط بین المللی خواند و از آن دفاع کرد.

پیش از این، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، به خاطر تهاجم نظامی روسیه بر کشورش، خواستار سلب حق ویتوی روسیه شده بود.

لاوروف به شورای امنیت ملل متحد گفت: "استفاده از ویتو منحیث یک وسیلهٔ کاملاً مشروع در منشور ملل متحد درج شده و هدف آن جلوگیری از تصامیمی است که می‌تواند به انقسام این سازمان منتج شود."

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز گذشته در مجمع عمومی ملل متحد، روسیه را به تخطی از منشور ملل متحد متهم کرد، منشوری که تصرف به زور قلمرو یک ملت را منع می‌کند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بایدن بار دیگر تخطی روسیه از منشور ملل متحد را تقبیح کرد 

وزیر خارجهٔ روسیه در جریان سخنرانی‌اش در حالی که در مقابل انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا قرار داشت، اتهام وارد کرد که غرب در طول چندین سال، اختلافات داخلی اوکراین را برانگیخته، کیف را تسلیح کرده و آنرا برای تنش نظامی علیه روسیه سوق داده است.

او افزود که اصول عدم مداخله در امور داخلی کشورها چندین بار از سوی غرب پامال شده است.

لاوروف اضافه کرد که روسیه آماده است برای بیرون کشیدن اوکراین از بحران مذاکره کند‌، اما اتهام وارد کرد که زیلینسکی مذاکره با مسکو را رد کرده است.

زیلینسکی همواره گفته است که پیش از هر گونه مذاکره، نیروهای روسی باید تمامی قلمروهای اشغال شدهٔ اوکراین را ترک کنند.

وزیر خارجهٔ روسیه ادعا کرد که غرب نیز نخواسته است در شرایط برابر با روسیه وارد تعامل شود و این امر سبب ایجاد بحران کنونی در اوکراین شده است.

انتونی بلیکن که پیش از آغاز جنگ با لاوروف ملاقات کرده و در مورد تهاجم بر اوکراین به او هشدار داده بود، پس از آغاز جنگ نخواسته است با همتای روسی‌اش دیدار کند و اکنون نیز هیچ برنامه‌ای برای ملاقات میان دو دپلومات در نیویارک درحاشیهٔ مجمع عمومی ملل متحد در نظر گرفته نشده است.