اسراییل پیشنهاد آتش بس ۲۱ روزه در لبنان را رد کرد

جنگ میان گروه حزب الله و اسراییل در مناطق سرحدی

اسراییل روز پنجشنبه ۲۶ سپتمبر ( پنجم میزان) به طور قاطع تلاش‌های به رهبری ایالات متحده، حامی کلیدی اسراییل را، برای آتش بس ۲۱ روزه در لبنان رد کرد و متعهد شد که به مبارزه با شبه نظامیان حزب الله "تا پیروزی" ادامه می‌دهد.

بمباران هفتهٔ جاری اسراییل بر پایگاه‌های حزب الله، گروهی که از سوی ایران حمایت می‌شود، صدها کشته بر جا گذاشت در حالیکه این گروه شبه‌ نظامی با پرتاب راکت‌ها به این بمباران پاسخ داده است.

اسراییل کتز، وزیر دفاع اسراییل، در یک پست در شبکه ایکس نوشت: "هیچ آتش‌بسی در شمال صورت نخواهد گرفت. ما به جنگ علیه گروه تروریستی حزب‌الله با تمام قوت، تا زمان پیروزی و بازگشت امن باشندگان شمال به خانه هایشان، ادامه می‌دهیم".

قبل بر این، دفتر بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، اعلامیه یی را صادر کرد که در آن به نقل از نتنیاهو آمده است که او "حتا به پیشنهاد آتش بس پاسخ نداده است" و به اردو دستور داده است تا "به جنگ با تمام قدرت ادامه دهند".

پس از دیدار جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و امانویل مکرون، همتای فرانسوی اش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک، ایالات متحده، فرانسه و سایر متحدان خواستار توقف ۲۱ روزه جنگ در لبنان شدند.

در اعلامیه مشترک آنان آمده است که وضعیت در لبنان "غیر قابل تحمل" شده و "به نفع هیچ کس، نه به نفع مردم اسراییل و نه به نفع مردم لبنان" است.

با وجود این کوشش های دپلوماتیک، خشونت در منطقه به شدت جریان دارد.

اردوی اسراییل، اعلام کرد که حدود ۷۵ هدف را در شرق دره البقاع و جنوب لبنان، هدف قرار داده است.

وزارت صحت لبنان اعلام کرد که در حمله به شهر یونین در حومه بعلبک، حداقل ۲۰ نفر کشته شدند و خبررسانی رسمی ملی لبنان، بمباران این ساحه را "پر خشونت ترین" در روزهای اخیر توصیف کرد.

اردوی اسراییل، برای چهارمین بار در هفته جاری، به مقر حزب‌الله در جنوب بیروت حمله کرد و یک منبع نزدیک به این گروه می‌گوید که در این حملات، فرمانده واحد طیاره‌های بی سرنشین حزب‌الله کشته شده است.

اردوی اسراییل همچنان اعلام کرد که حدود ۴۵ راکت از خاک لبنان بر اسراییل شلیک شد و افزود که برخی از آنها رهگیری شده و برخی دیگر در مناطق خالی از سکنه فرود آمد.

گروه حزب الله با بیان اینکه در حال دفاع از لبنان و مردم آن است، بار دیگر مجتمع های سکتور دفاعی در حومه شهر حیفا در شمال اسراییل را هدف قرار داده است.

احتمال تهاجم زمینی

اسراییل در اوایل ماه سپتمبر بیان داشت که تمرکز خود را از غزه، جایی که درآن از هفتم اکتوبردر حال جنگ با حماس است، به تامین امنیت مرزهای خود با لبنان تغییر داده است.

گروه حزب‌الله، متحد حماس، از ماه اکتوبر در امتداد مرز لبنان با نیروهای اسراییلی در جنگ است و ده‌ها هزار نفر از هر دو طرف را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

نتنیاهو، که قرار است به روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، گفته است که اطمینان از بازگشت امن اسراییلی ها به خانه هایشان یک اولویت است.

از سوی دیگر، اردوی اسراییل اعلام کرد که مواضع حزب الله در امتداد مرز با سوریه از جمله آخرین اهداف آنهاست.

جنرال هرزی هالوی، لوی درستیز اردوی اسراییل به سربازان اسراییلی گفته است که برای حمله احتمالی زمینی علیه حزب‌الله آماده شوند.

خروج

حداقل ۵۵۸ نفر در حملات اسراییل به روز دوشنبه کشته شدند که مرگبارترین روز خشونت در لبنان نه تنها در تنش های اخیر، بلکه از زمان جنگ داخلی سالیان ۱۹۷۵ الی ۱۹۹۰ است.

برای بسیاری از باشنده گان در دو طرف مرز، خشونت خاطرات تلخ جنگ سال ۲۰۰۶ میان حزب الله و اسراییل را تازه کرد که در آن ۱۲۰۰ نفر در لبنان که اکثر آنها غیر نظامیان بودند و ۱۶۰ اسراییلی که اکثرشان سربازان بودند، کشته شدند.

به گفته سازمان ملل متحد، بمباران لبنان توسط اسراییل تا روز چهارشنبه ۹۰ هزار نفر را مجبور به ترک خانه هایشان از مناطقی که سنگرسنتی حزب الله تلقی می‌شود، به رفتن به مناطق امن تر در سایر نقاط این کشور کوچک کرده است.

روز پنجشنبه، دو منبع امنیتی سوری به خبرگزاری فرانس پرس گفتند که بیش از ۲۲ هزار نفر در این هفته از مرز لبنان به سوریه رفته اند که اکثر آنها شهروندان سوریه هستند.

یک زن ۱۹ ساله که از جنوب لبنان به بیروت فرار کرده است، میگوید که توقف موقت خشونت کافی نیست. رایان مصطفی به خبرگزاری فرانسه گفت که آنچه آنها میخواهند این است که بتوانند "برای همیشه و با تضمین" به خانه های خود بازگردند.

در اسراییل نیز، بسیاری از باشنده ها از خشونت خسته شده اند.

فیدا خوری، یک انجینیر نرم افزار کامپیوتر که ۲۸ ساله است و در شهر حیفا زندگی میکند، میگوید که به دلیل طویل شدن جنگ، آنها به یک وقفه و یک آتش بس نیاز دارند. برخی دیگر مانند دیوید لندر، که ۶۷ ساله است، معتقد است که جنگ تنها راه است.

لندر میگوید که علیه آتش بس موقت است و میخواهد که باشنده گان شمال به خانه هایشان بازگردند.

حمله بر مکتب در غزه

دپلومات ها گفته اند که کوشش ها برای ختم جنگ در غزه، کلید توقف جنگ در لبنان است. ولی قطر، یک میانجیگر کلیدی در مذاکرات روی آتش بس در غزه، میگوید که از "ارتباط مستقیم" میان ایندو، بیخبر است.

کارکنان دفاع مدنی در غزه گفتند که در حمله اسراییل به یک مکتب که مبدل به پناهگاه شده بود، ۱۵ نفر کشته شدند ولی اردوی اسراییل میگوید که در این حمله حماس را هدف قرار داده است.

بر اساس گزارش خبررسانی فرانسه، طبق آمار رسمی ارایه شده توسط اسراییل که شامل گروگان های کشته شده در اسارت حماس میگردد، در جنگ غزه که با حمله حماس به تاریخ هفتم ماه اکتوبر بر اسراییل آغاز شد، ۱۲۰۵ اسراییلی که اکثر آنها غیر نظامیان بودند، کشته شدند.

از ۲۵۱ گروگانی که توسط حماس ربوده شدند، ۹۷ نفر آنها هنوز در غزه نگهداری میشوند، به شمول ۳۳ نفری که به گفته اردوی اسراییل کشته شده اند.

بر اساس آمار ارایه شده توسط وزارت صحت غزه که تحت کنترول حماس است، حملات نظامی تلافی جویانه اسراییل باعث کشته شدن ۴۱۵۳۴ فلسطینی در غزه شده است که بیشتر آنها غیرنظامی بوده اند. سازمان ملل متحد این ارقام را قابل اعتماد میداند.