بیروت از کشته شدن ۵۵۸ نفر در اثر حملات هوایی اسراییل بر لبنان خبر داد

لبنان روز سه‌شنبه ۲۴ سپتمبر (سوم میزان) اعلام کرد که در مرگبارترین روز خشونت‌ها از زمان آغاز جنگ حزب‌الله و اسراییل در سال ۲۰۰۶، تعداد کشته‌شدگان بمباران یک روز قبل اسراییل به ۵۵۸ نفر رسیده است.

فراس ابیض، وزیر صحت لبنان گفت: "وزارت صحت تاکنون ۵۵۸ مورد فوتی را که شامل ۵۰ کودک و ۹۴ زن می‌شود، ثبت کرده است."

او گفت: "این صراحتا دروغ های اسراییل را که گفته بود نیروهای نظامی را هدف قرار می‌دهد نفی می‌کند... در حقیقت، متاسفانه اکثریت، اگر همه نه، کشته شدگان در حملات دیروز، افراد غیرمسلح بودند که در خانه‌های شان کشته شدند."

نظامیان اسراییلی گفته اند که روز دوشنبه موجی از حملات هوایی را بر نزدیک به ۱۳۰۰ موضع گروه حزب‌الله که از سوی ایران حمایت می‌شود، در جنوب و شرق لبنان انجام داده اند.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل، گفته است که در حملات آن کشور بر لبنان، شماری زیادی کشته شدگان جنگجویان حزب‌الله می‌باشند.

وزیر صحت لبنان گفت که در این حملات ۱۸۳۵ نفر مجروح شده اند که در ۵۴ شفاخانه زیر درمان قرار گرفته اند.

ابیض با بیان اینکه در این حملات ۱۶ کارمند امدادرسان و اطفاییه نیز زخمی شده اند گفت که شفاخانهٔ بنت جبیل در نزدیکی مرز با اسراییل نیز هدف حملهٔ اسراییل قرار گرفته است.

واکنش‌‌های جهانی به حملات اسراییل بر لبنان

رهبران جهان پس از حملات گستردهٔ روز دوشنبه اسراییل بر مواضع حزب الله در لبنان از وقوع یک جنگ گسترده در شرق میانه هشدار داده اند.

ملل متحد

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد گفت: "انتونیو گوتیرش به شدت از تشدید وضعیت... و شمار بلند تلفات غیرنظامی از جمله کودکان و زنان نگران شده است."

متیو سالتمارش، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت: "ده‌ها هزار نفر دیروز و در جریان شب مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و تعداد آنان همچنان در حال افزایش است."

ایالات متحده

ایالات متحده، نزدیکترین متحد اسراییل، از هرگونه تهاجم زمینی اسراییل بر مواضع حزب‌الله در خاک لبنان هشدار داد.

یک مقام ارشد امریکایی که نخواست نامش فاش شود، روز دوشنبه گفت: "ما بدیهی است که باور نداریم تهاجم زمینی به لبنان به کاهش تنش‌ها در منطقه و جلوگیری از تشدید فزایندهٔ آن کمک کند."

پیش از این جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، روز یکشنبه در صحبت با شبکهٔ خبری ای‌بی‌سی گفت: "باورمندیم که راه‌های بهتری وجود دارد...تا اینکه یک جبههٔ دومی جنگ باز شود. هیچ کسی در مورد دشوار بودن این وضعیت ابهام ندارد."

اتحادیه اروپا

جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت: "ما تقریباً در آستانۀ یک جنگ تمام عیار هستیم."

این دپلومات ارشد اتحادیهٔ اروپا افزود: "ما شاهد حملات نظامی بیشتر، خسارات بیشتر، خسارات جانبی بیشتر، قربانیان بیشتر هستیم... همه باید تمام ظرفیت خود را برای توقف این امر به کار گیرند."

ایران

مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران در پاسخ به این سوال که آیا تهران از نفوذ خود بر حزب‌الله برای اصرار به خویشتنداری استفاده می کند، به سی‎ان‌ان گفت: "ما نباید اجازه دهیم که لبنان به دست اسراییل به غزه دیگری مبدل شود."

پزشکیان گفت: "حزب‌الله نمی‌تواند در مقابل کشوری که از سوی کشورهای غربی، کشورهای اروپایی و امریکا دفاع، حمایت و تامین می‌شود، ایستادگی کند."

پزشکیان که برای شرکت در نشست سالانهٔ مجمع عمومی ملل متحد به نیویارک سفر کرده است، ضمن تقبیح حملات اسراییل بر لبنان گفت که اسراییل در صدد گسترش جنگ در منطقه است که به گفتهٔ وی به سود هیچ کسی نیست.

چین

وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین گفت: "ما به تحولات منطقه به ویژه انفجار اخیر تجهیزات ارتباطی در لبنان توجه جدی داریم و قاطعانه با حملات بی‌بندوبار اسراییل علیه غیرنظامیان مخالفت می‌کنیم."

لین ژیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در پاسخ به پرسشی در مورد حملات اسراییل گفت که بیجینگ "عمیقاً از اقدامات نظامی مربوطه که منجر به تلفات زیادی شده است، شوکه شده است."

اردن

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن از جامعه جهانی خواست تا برای توقف "خطر تشدید تنش اسراییل" در لبنان و "حفاظت از غیرنظامیان بی گناه... قبل از کشیده شدن منطقه به یک جنگ گستردهٔ منطقه‌ای" اقدام کند.

عبدالله دوم در تماس تلیفونی با نجیب میقاتی، صدراعظم موقت لبنان، گفت که "توقف تنش در منطقه با پایان فوری جنگ در غزه آغاز می شود."

قطر

قطر روز سه شنبه در بیانیه‌ای "تجاوز اسراییل بر لبنان" را با شدیدترین الفاظ محکوم کرد.

قطر که میانجی کلیدی در مذاکرات برای دستیابی به آتش بس در غزه است، افزود که تشدید تنش‌ها "منطقه را در لبه پرتگاه و در معرض تنش‌های بیشتری قرار می دهد".

روسیه

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که روسیه این حملات را "رویدادی بالقوه بسیار خطرناک" می‌داند که خطر گسترش درگیری و "بی ثباتی کامل منطقه" را به همراه دارد.

پسکوف افزود: "البته این باعث نگرانی شدید ما می‌شود."