مکرون خواهان توقف ارسال سلاح به اسراییل در جنگ غزه شد

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه (تصویر از صدای امریکا)

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، روز شنبه پنجم اکتوبر (۱۴ میزان) خواهان توقف ارسال سلاح به اسراییل در جنگ غزه شد.

این اظهارات مکرون در حالی صورت گرفته است که حملات انتقام‌جویانهٔ اسراییل بر نوار غزه، موجب انتقادهای شدید‌ قرار گرفته است.

مکرون به رادیو (‌France Inter) گفته است: "فکر می‌کنم امروز اولویت این است که ما به راه حل سیاسی برگردیم. ارسال سلاح برای جنگ غزه را متوقف کنیم."

رییس جمهور فرانسه در جریان مصاحبه‌ای که در اوایل این هفته انجام داد، همچنین گفته که این کشور در حال حاضر برای اسراییل سلاح ارسال نمی‌کند.

ایالات متحده سالانه به ارزش سه میلیارد دالر سلاح را به اسراییل ارسال می‌کند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده در ماه می سال روان میلادی گفت که شواهد کافی در دست ندارد که از ارسال سلاح برای اسراییل جلوگیری کند. اما گفت "معقول است ارزیابی شود" که آیا اسراییل تسلیحات را به گونه‌ای استفاده کرده که با معیار‌های حقوق بشری سازگار نبوده است.

حکومت بریتانیا نیز در ماه سپتمبر گفت که ارسال بخشی از سلاح‌ها را برای اسراییل به دلیل ''خطر واضح'' متوقف کرده، زیرا اسراییل ممکن به طور جدی قوانین بین المللی بشری نقض کرده است.

رییس جمهور فرانسه بار دیگر نگرانی خود را در مورد جنگ غزه بیان کرد و تاکید کرد که به تقاضای خود مبنی بر برقراری آتش‌بس در نوار غزه ادامه می‌دهد.

مکرون گفت: "فکر می‌کنم که حرف ما شنیده نمی‌شود. فکر می‌کنم این یک اشتباه است، به شمول (اشتباه) از سوی مقامات امنیتی اسراییل." او افزود که جنگ در غزه سبب نفرت می‌شود.
رییس جمهور فرانسه همچنین گفت که جلوگیری از جنگ در لبنان نیز یک ''اولویت'' است و تاکید کرد که ''لبنان نمی‌تواند به یک غزه جدید مبدل شود.''


روز دوشنبه هفتم اکتوبر، مصادف به حملات مرگبار گروه حماس بر جنوب اسراییل است، حملاتی که موجب شد تا اسراییل عملیات تهاجمی را بر ضد حماس در نوار غزه آغاز کند.

حملات تهاجمی اسراییل بر غزه، سبب شد تا حزب‌الله لبنان که در همسایگی اسراییل قرار دارد، نیز وارد تبادل آتش با اسراییل شود، وضعیتی که سبب بحران در شرق میانه شده است.

بر اساس آمار تایید شده، در حملات حماس بر اسراییل مجموعاً ۱۲۰۵ نفر به شمول گروگان‌ها کشته شده‌اند. اکثر کشته شدگان غیرنظامیان بودند.

در مقابل، بر اساس آمار ارایه شده است از سوی وزارت صحت غزه که در کنترول حماس بوده، عملیات بی‌وقفه اسراییل بر غزه تا حالا سبب کشته شدن دست‌کم ۴۱ هزار ۸۲۵ نفر شده است که اکثریت آنها غیرنظامی به شمول زنان و کودکان بودند. ملل متحد اعلام کرده است که آمار ارایه شده از سوی وزارت صحت غزه قابل اعتماد است.