ملل متحد: درمان مبتلایان سوتغذیه حاد شدید در افغانستان ۴۴ در صد افزایش یافته است

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا)‌ می‌گوید که درمان بیماران سوتغذیه در افغانستان در سه ماه نخست سال روان میلادی نسبت به مدت مشابه به سال پار افزایش یافته است.

بر اساس گزارش ماهانۀ اوچا که روز پنجشنبه ۱۵ جون (۲۵ جوزا) نشر شد، بخش‌های نجات‌دهنده همچون تغذیه، بهداشت و غذا بیش از ۷۰ درصد طرح پاسخگویی بحران بشری را در افغانستان تشکیل می‌دهد.

در این گزارش آمده است: "در ماه می درمان سوتغذیه شاهد افزایش ۴۴ درصدی در سوتغذیه حاد شدید، ۱۱ درصد در سوتغذیه حاد متوسط کودکان زیر پنج سال و ۲۷ درصد در زنان باردار و شیرده مبتلا به سوتغذیه حاد متوسط در سه ماه سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده است".

این در حالی است که سازمان جهانی صحت گزارش داده است که در ماه می چهارهزار و ۲۸۴ کودک به شمول دوهزار و ۲۲۸ دختر و دوهزار و ۵۶ پسر مبتلا به سوتغذیه در ۱۳۰ مرکز درمان سوتغذیه تحت حمایت این سازمان بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

سازمان جهانی صحت در گزارش ماه می گفته است: "تعداد موارد (سوتغذیه) در ماه می نسبت به اپریل ۲۰۲۳ افزایش یافته است و این به دلیل افزایش کامل بودن آمار، گزارش به موقع و تقویت سیستم ارجاع از جامعه است".

این سازمان تخمین می‌کند که با نزدیک شدن به فصل اوج سوتغذیه، این سازمان در ماه‌های آینده انتظار افزایش موارد مبتلایان این بیماری را دارد.

دو هفته پیش صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان گزارش داد که از ابتدای سال روان میلادی تا اکنون بیش از ۲۱۰ هزار کودک مبتلا به سوتغذیه حاد شدید در بیش از ۳۲۰۰ مرکز بهداشتی تحت حمایت خدمات تغذیه‌ای قرار گرفته اند.

این سازمان گفته است که انتظار می‌رود که ۲.۳ میلیون کودک در سال روان میلادی با سوتغذیه حاد مواجه شوند و از این جمله ۸۷۵ هزار کودک به درمان نیاز دارند.

نهادهای امدادگر در بخش صحت گفته اند که برای درمان کودکان مبتلا به سوتغذیه حاد تلاش می‌کند، ولی به گفتۀ این نهادها نیازها هر روز بیشتر می‌شوند.

دفتر کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که کمبود بودجه یکی از چالش‌های اصلی است که بر ظرفیت شرکای این اداره برای افزایش پاسخ‌های بشردوستانه در همه گروه‌ها تاثیر می‌گذارد.

نهادهای امدادگر در افغانستان از کمک‌کنندگان می‌خواهند تا منابع مالی مورد نیاز را فراهم کنند تا آنان بتوانند عملیات کمک را تا حد امکان حفظ کنند.