مردی در سویدن نسخۀ قرآن را به آتش کشید

مردی در سویدن روز چهارشنبه ۲۸ جون (هفتم سرطان) یک نسخۀ قرآن را در برابر مسجد جامع شهر استکهلم، پایتخت آن کشور به آتش کشید.

این مرد که سلوان مومیکا نام دارد، در گذشته نیز خواستار چنین اقدام شده بود، اما پولیس سویدن درخواست وی را رد کرده بود. اینبار پولیس گفته است که بر اساس فیصلۀ محکمۀ استیناف به مومیکا اجازۀ چنین اعتراض را داده است.

تحت تدابیر شدید امنیتی و حضور گستردۀ پولیس و در حالیکه مخالفان این اقدام شعار سر می‌دادند، مومیکا چند توتۀ گوشت خوک را در میان یک نسخۀ قرآن گذاشته و پس از به آتش کشیدن، آن را با لگد زد.

در نخستین واکنش به این اقدام، هاکان فیدان، وزیر خارجۀ ترکیه این اقدام را محکوم کرده و آن را "پست و نفرت‌انگیز" خوانده است. او در یک پیام تویتر نگاشته است: "این غیرقابل قبول است که زیر نام آزادی بیان، به چنین اعمال ضد اسلامی اجازه داده شود. چشم پوشی از چنین عمل شرورانه، مثل شراکت در آن است."

نوا عمران، هنرمند باشندۀ شهر استکهلم این تظاهرات را "جنون مطلق" خواند. او گفت که اینکار در واقع ترویج نفرت زیر نام دموکراسی و آزادی بیان است.

ادارۀ پولیس سویدن در یک مجوز کتبی گفته است که خطرات امنیتی مرتبط با سوختاندن نسخۀ قرآن "این ماهیت را نداشت تا بتواند، بر اساس قوانین برحال، تصمیم برای رد درخواست [برگزار کنندگان این تظاهرات] را توجیه کند."

دو هفته پیش محکمۀ استیناف سویدن تصمیم پولیس آن کشور را رد کرد که صدور جواز برای برگزاری تظاهراتی را رد کرد که قرار است در آن یک نسخۀ قرآن سوختانده شود. پولیس سویدن به خاطر نگرانی‌های امنیتی از صدور جواز برای برگزاری این تظاهرات ابا ورزیده بود.

در ماه جنوری سال روان، شماری از معترضان یک نسخۀ قرآن را در مقابل سفارت ترکیه در شهر استکهلم به آتش کشیدند که منجر به دو هفته تظاهرات در آن کشور شد و واکنش تند شماری از کشورهای اسلامی را برانگیخت.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در واکنش به این اقدام گفت که پس از سوختاندن نسخهٔ قرآن، سویدن نباید انتظار داشته باشد که انقره از درخواست این کشور برای کسب عضویت ناتو، حمایت کند.

پولیس سویدن در ماه فبروری نیز به دو درخواست تظاهرات اجازه نداد که قرار بود در آن نسخۀ قرآن به آتش کشیده شود. یکی از این درخواست‌ها از سوی فمومیکا و درخواست دیگر از سوی یک نهاد صورت گرفته بود تا در جریان تظاهرات در مقابل سفارت‌های ترکیه و عراق در استکهلم، نسخۀ قرآن را به آتش بکشند.

محکمۀ استیناف سویدن در اواسط ماه جون حکم کرد که تصمیم پولیس مبنی بر ممانعت از برگزاری تظاهرات نادرست بود. محکمه گفته است که "مشکلات امنیتی و نظم" که پولیس به آن اشاره کرده است، پیوند آشکار با تظاهرات ندارد.

مومیکا در درخواست خود به پولیس نوشته است: "می‌خواهم که در مقابل مسجد جامع استکهلم مظاهره کنم و می‌خواهم که دیدگاه خود را در مورد قرآن بیان کنم...قرآن را پاره کرده و به آتش خواهم کشید."

مومیکا که از عراق به سویدن فرار کرده است، در ماه اپریل به روزنامۀ افتونبلدت سویدن گفته بود که هدف وی از برگزاری تظاهرات و نیت برای سوختاندن قرآن، سبوتاژ کردن تصمیم سویدن برای پیوستن به ناتو نبود و ادعا کرد که وی تصمیم گرفته بود که برگزاری این تظاهرات را تا زمان پیوستن سویدن به ناتو به تاخیر بی‌اندازد.

او گفت: "نمی‌خواهم به این کشور که مرا پذیرفته و حیثیت مرا حفظ کرده است، صدمه وارد کنم."

پولیس سویدن گفته است که برای حفظ نظم و امنیت در سرتاسر آن کشور نیروهای بیشتر را توظیف و مستقر کرده است. خبرگزاری فرانس‌پرس گزارش داده است که صبح وقت روز چهارشنبه چندین موتر پولیس در نزدیکی مسجد جامع شهر استکهلم جابجا شده بود.

سیاستمداران سویدنی همواره از تلاش برای سوختاندن نسخه‌های قرآن انتقاد کرده اند، اما در عین حال از حق آزادی بیان و اندیشه دفاع کرده اند.