مک‌کال از نمایندگان ویژهٔ ایالات متحده خواست تا دیدار با طالبان را متوقف کنند

آرشیف

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است که تعامل ایالات متحده با طالبان کمکی به بهبود وضعیت بشری در افغانستان نکرده است و مقامات امریکایی باید دیدار با این گروه را متوقف کنند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده این اظهارات مک‌کال را در صفحه تویترش ناوقت روز چهارشنبه دوم اگست (۱۱ اسد) در پاسخ به سخنان اخیر رینا امیری، نماینده وزارت خارجه ایالات متحده در امور حقوق بشر، زنان و دختران بیان کرده است.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده به نقل از مک‌کال نگاشته است: "امروز فرمان‌های سرکوب‌کننده و هدایات بر زنان و دختران افغان بیشتر از زمانی صادر شده که وی [امیری] به عنوان نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده برای حقوق زنان افغان منصوب شد. افغان‌ها از ایالات متحده امریکا تقاضای تعامل بیشتر ندارند زیرا این تعامل به زنان و دختران افغان کمک نمی‌کند و به عادی‌شدن (رفتار) طالبان کمک می‌کند. این دید و بازدیدها باید متوقف شود".

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا به ریاست مایکل مک کال جمهوری‌خواه این اظهارات را در واکنش به دیدار هفتۀ روان نمایندگان حکومت طالبان در دوحه با تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و رینا امیری بیان کرده است.

رینا امیری در رشته تویت‌هایی درباره دلایل دیدارش با نمایندگان طالبان نوشته است: "بنابر اصرار گسترده افغان‌ها و مدافعان حقوق بشر به ضرورت تعامل مستقیم با طالبان در مورد حقوق بشر، به ویژه محدودیت‌های شدید علیه زنان و دختران، به همکارانم در گفتگوها با طالبان پیوستم".

پیش از این اظهارات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، برخی از فعالان و برخی جنبش‌های سیاسی و مدنی در افغانستان نیز از رینا امیری انتقاد کرده و برخی او را به لابی‌گری برای طالبان متهم کردند.

ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغان روز چهارشنبه دوم اگست (۱۱ اسد) در اعلامیه‌ای در واکنش به اظهارات رینا امیری گفت که جنبش‌های زنان افغان که برای حقوق بشری مردم افغانستان به ویژه زنان مبارزه بی‌امان کرده اند، هرگز خواستار تعامل مستقیم با طالبان نشده اند.

در اعلامیه‌ٔ این ایتلاف آمده است: "تعامل مستقیم جامعه بین‌المللی در نزدیک به دو سال هیچ دستاوردی برای مردم افغانستان نداشته است و تنها منجر به مشروعیت بخشی به یک رژیم سرکوبگر و آپارتاید جنسیتی شده است".

آنان گفته اند که در دیدار با هیچ‌کسی و هیچ دولتی خواستار تعامل مستقیم با طالبان نبوده اند و نیستند. این ایتلاف گفته است: " تعامل مستقیم با طالبان به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی و تروریزم است".

این زنان معترض گفتند که خانم امیری حق دارد برای منافع امریکا کار کند اما حق ندارد از زنان افغان به عنوان ابزار استفاده کند.

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند، محدودیت‌های شدیدی را بر حق کار و آموزش زنان وضع کردند. آنان دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه و دانشگاه‌ها را به روی دختران مسدود کرده و نیز زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی به شمول دفاتر ملل متحد منع کردند.

طالبان همچنان وزارت امور زنان را منحل کرده و وزارت امر به معروف و نهی از منکر را ایجاد کردند. این گروه همچنان بر سیر و سفر زنان بدون محرم، رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، حمام‌های عمومی و کلب‌های ورزشی ممنوعیت وضع کرده و نیز آرایشگاه‌های زنانه را بسته اند.

جامعهٔ بین‌المللی همواره تاکید کرده است که اگر طالبان در پی کسب مشروعیت اند، باید نخست به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌‌ها احترام گذاشته و نیز حکومت همه‌شمول را شکل دهند.