مساجد در شهر مینیاپولیس امریکا می‌توانند آذان‌های پنج‌گانه را از بلندگوها پخش کنند

عکس آرشیف

در پی توافق شورای شهر مینیاپولیس ایالت مینیسوتا، مساجد برای نخستین بار در این شهر اجازه یافتند آذان‌های پنج‌‌گانه را از طریق بلندگو‌ها پخش کنند.

مینیاپولیس نخستین شهر بزرگ ایالات متحده است که اجازه می‌دهد صدای آذان در اوقات پنج‌گانه‌ای نماز از طریق بلندگوها پخش شود.

شورای شهر مینیاپولیس روز پنجشنبه ۱۳ اپریل (۲۴ حمل) به اتفاق آرا با اصلاح مقررات مربوط به کاهش سروصدا، که مانع پخش آذان نماز فجر و عشا می‌شد، توافق کردند.

جیلانی حسین، مدیر اجرایی شورای مینیسوتا در امور روابط امریکایی – اسلامی پس از رای گیری با اشاره به مقررات کاهش سروصدا در شب، گفت: "قانون اساسی شب‌ها نمی‌خوابد."

حسین افزود که این اقدام در مینیاپولیس به جهان نشان می‌دهد که "ملتی که بر پایه آزادی مذهب بنا شده است به وعده خود عمل می‌کند."

بهار گذشته، مینیاپولیس به یکی از معدود شهرهای ایالات متحده تبدیل شد که اجازه پخش اذان را در طول سال و نه فقط در ماه رمضان می‌داد، هرچند که پخش اذان فقط سه بار در روز مجاز بود.

مینیاپولیس دارای جمعیت پررونقی از مهاجران افریقای شرقی و مسلمان است و سه نفر از اعضای ۱۳ نفرهٔ شورای این شهر مسلمان می‌باشند.

این تصمیم شورا هیچ مخالفت اجتماعی در پی نداشته و رهبران مسیحی و یهودی شهر نیز از آن حمایت کرده اند. انتظار می‌رود جیکب فری، شاروال این شهر این مصوبه را هفتهٔ آینده امضا کند.

محمد دوکولی، امام مسجد النور در مینیاپولیس که شاهد این رای‌گیری بود، گفت: "مینیاپولیس به شهری برای همه ادیان تبدیل شده است."

سه سال پیش نیز مسجد دارالهجره در هماهنگی با مقامات شهری توانست اجازه پخش آذان از طریق بلندگوها را تنها برای ماه رمضان بدست بیاورد.

جمال عثمان، عضو شورای شهر، گفت: "این [آذان] چیزی است که من با آن بزرگ شدم، اما نه فرزندانم." اما افزود که شنیدن صدای آذان از بلندگوهای مسجد برایش خوشی می‌افریند.