مودی به کانگرس امریکا: روابط میان هند و امریکا سرنوشت جهان را شکل خواهد داد 

.نرندرا مودی، صدر اعظم هند، امروز ۲۲ جون (اول سرطان) در نشست مشترک کانگرس ایالات متحده گفت که ایالات متحده نزد هند، جایگاه خاص دارد و روابط این دو کشور می‌تواند سرنوشت جهان را شکل دهد.

مودی بر مشارکت میان دو کشور و پیامد‌های سودمند آن تاکید کرد.

صدر اعظم هند اضافه کرد که "زمانی که شرکت‌های امریکایی رشد می‌کنند، تحقیقات آنان و مراکز انکشافی آن در هند رونق میا‌بد. زمانی که هندی‌ها بیشتر پرواز (سفر) می‌کنند، سفارش انفرادی طیاره‌ها سبب ایجاد بیش از یک میلیون شغل در ۴۰ ایالت امریکا می‌شود".

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بزرگترین سفارش در تاریخ هوانوردی؛ هند ۵۰۰ طیارهٔ ایربس فرمایش داد 

صدر اعظم هند همچنان به همکاری های دفاعی با ایالات متحده اشاره کرد که تا چندی پیش "بیگانه" بودند، چون روسیه بزرگترین اکمال کنندهٔ تسلیحات و صنایع دفاعی بود.

اما مودی افزود که اکنون ایالات متحده به یکی از مهم‌ترین شرکای دفاعی هند مبدل شده است.

صدر اعظم هند گفت: "زمانی که صنعت دفاعی و هواوفضا در هند رشد می‌کند، صنایع در ایالت‌های واشنگتن، آرزونا، جورجیا، الاباما، کرولینای جنوبی و پنسلوانیا رونق میا‌بد."

او افزود که روابط میان امریکا و هند برای هر دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید امریکا و هند به همکاری صنعت نظامی توافق کردند 

این مقام هندی اضافه کرد: "ایالات متحده و هند امروز در فضا و آب‌ها، در بخش علوم و نیمه هادی‌ها [سیمای کاندکترز]، کار و بار‌های جدید و پایداری، در بخش تکنالوژی و تجارت، در بخش کشاورزی و مالی، در هنر و هوش مصنوعی، در انرژی و آموزش و در بخش مراقب‌صحی و تلاش‌های بشری، با هم کار می‌کنند."

مودی محدودهٔ همکاری میان واشنگتن و دهلی جدید "بی‌انتها" عنوان کرده گفت که ایالات متحده "قدیمی‌ترین و هند بزرگترین دموکراسی" در جهان اند.

صدر اعظم هند همچنان بر همکاری‌های مشترک میان دو کشور در بخش‌های تجارت، تکنالوژی، زراعت و آموزش اشاره کرده گفت که این مشارکت برای بشریت مصدر خدمت خواهد شد و برای چالش‌های جهانی در بخش تغییر اقلیم، گرسنگی و صحت، راه‌های حل جستجو خواهد کرد.

جنگ اوکراین

هند تا اکنون تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین را تقبیح نکرده و تلاش کرده است که در این خصوص بی‌طرفی‌اش را حفظ کند.

مودی که پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، برای نخستین بار با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در حاشیهٔ نشست سران جی-۷ در هیروشیمای جاپان دیدار کرد، تاکید کرد که ''ما هر آنچه در توان داریم'' برای حل بحران اوکراین "انجام خواهیم داد."

صدر اعظم هند در جریان سخنرانی در کانگرس ایالات متحده در رابطه به جنگ اوکراین گفت که تنش‌ها به اروپا برگشته؛ سبب رنج در منطقه شده است و به دلیل دخالت قدرت‌های عمدهٔ جها در این جنگ، عواقب آن نیز شدید است.

او تاکید کرد که نظم جهان بر اساس احترام به اصول منشور ملل متحد، حل صلح‌آمیز منازعات و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی‌ کشورها استوار است.

این مقام هندی گفت که"این عصر جنگ نه بلکه زمان گفتمان و دپلوماسی است و ما باید برای توقف خونریزی و رنج بشریت، هر آنچه در توان داریم انجام دهیم.".

خطر تروریزم

مودی به اعضای مجلس سنا و نمایندگان کانگرس امریکا گفت که دهه‌ها پس از حملات ۱۱ سپتمبر در امریکا و بیش از یک دهه پس از حملهٔ ۲۶ سپتمبر در ممبای، افراطگرایی و تروریزم هنوز هم به مثابهٔ یک خطر آنی برای تمام جهان باقی مانده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید طراح مظنون حملات ممبای محاکمه می‌شود

او افزود: "تروریزم دشمن بشریت بوده و در مقابله با آن هیچ اگر و مگری وجود داشته نمی‌تواند."

مودی یک بار دیگر تاکید کرد که روابط میان امریکا و هند نه تنها سرنوشت این کشور ،بلکه سرنوشت جهان را شکل خواهد داد و مانند ''خورشید'' جهان را روشن خواهد کرد.