گزارش: بیش از ۲۰۰ هزار کودک در اسپانیا ممکن است در کلیسا به آزار جنسی دچار شده باشند

یکی از کلیساها در اسپانیا (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

یافته‌های یک کمیسیون مستقل که روز جمعه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب)‌ منتشر شد، نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰ هزار کودک خردسال در اسپانیا ممکن است از سال ۱۹۴۰ به اینسو مورد آزار جنسی کشیش‌های کاتولیک رومی قرار گرفته باشند.

این گزارش ارقام دقیق کودکان خردسال را که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، مشخص نکرده است.

اما بر اساس این گزارش، یافته‌های این کمیسیون که بر اساس نظرسنجی بیش از هشت‌هزار نفر صورت گرفته نشان می‌دهد که تقریباً صفر اعشاریه شش درصد از جمعیت بزرگسال اسپانیا گزارش دادند که در دوران کودکی آزار جنسی توسط اعضای روحانیون رومی کاتولیک را تجربه کرده‌اند. جمعیت اسپانیا در حالی حاضر نزدیک به بیش از۴۷ میلیون نفر می‌رسد.

افشاگری‌های اخیر در اسپانیا به رسوایی‌های مستمری می‌افزاید که کلیسای رومن کاتولیک در سرتاسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است، رسوایی‌هایی که در دو دهه گذشته به کرات از سوی استفاده جنسی کودکان پرده برداشته است.

اما برخلاف برخی از کشورهای دیگر، دراسپانیا، یک کشور سنتی کاتولیک که به طور فزاینده‌ای سکولار شده است، اتهامات سوی استفاده کشیش‌ها از کودکان به تازگی جلب توجه کرده است. این امر موجب شده است تا بازماندگان سوی استفادهٔ جنسی کشیش‌ها، آنچه بر سرشان گذشته را بازتاب کنند.

گابیلوندو، وزیرمعارف پیشین اسپانیا، با ابراز تاسف گفت که برای سال‌ها تمایل به انکار سوی استفاده‌های جنسی یا تمایل به پنهان کردن و محافظت از افرادی که سوی استفاده جنسی می‌کردند، وجود داشته است.

این گزارش از کلیسای کاتولیک انتقاد کرده و گفته است که فقط واکنش کلیسا‌ها به کودک آزاری توسط کشیشان را یک اقدام "ناکافی" می‌داند. این کمیسیون پیشنهاد کرده است تا صندوق دولتی برای جبران غرامت به قربانیان ایجاد شود.

اندکی پیش از ارایه این گزارش در پارلمان اسپانیا، کشیش‌های آن کشور طی کنفرانسی اعلام کردند که روز دوشنبه یک جلسه فوق العاده را برای بررسی یافته‌های این گزارش برگزار خواهند کرد.