گرمای شدید در ایالات متحده؛ به ۷۰ میلیون نفر هشدار ایمنی صادر شد

مقام‌های امریکایی گفته اند که موج‌های پیهم گرما در ایالات متحده که از یک سال به اینسو فرا رسیده است، در حدود ۹۰ سال گذشته پیشینه نداشته است.

مقام‌های امریکایی به بیش از ۷۰ میلیون نفر در ایالات متحده روز دوشنبه ۱۷ جون (۲۸ جوزا) هشدار معروض بودن با گرمای شدید را صادر کردند.

مقام‌ها گفته اند که ایالات متحده از سال گذشته به اینسو، چندین موج گرمای شدید را پشت سر گذاشته که چنین شدت گرما از سال ۱۹۳۶ به اینسو پیشینه نداشته است.

شدت گرما مقام‌ها را وا داشته است تا به باشندگان شماری از ایالت‌ها هشدار صادر کرده و آنان را به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه چون پرهیز از رفتن به بیرون و معروض شدن با شعاع آفتاب و هوای گرم و نوشیدن مقادیر بیشتر آب ترغیب کنند.

گرما در شهر فینکس در ایالت اریزونا در سال‌های پسین، شدید و مرگبار بوده است، جایی‌که تنها در سال ۲۰۲۳ کم از کم ۶۴۵ نفر در اثر عوامل مرتبط با گرما جان باختند. گرما در شهر فینکس روز شنبه ۴۴.۴ درجه سانتی‌گراد ثبت شده بود که حدود سه درجه سانتی‌گراد بلندتر از حد معمول در این فصل سال است.

تد ویتوک، یک مقام ادارۀ ملی هواشناسی ایالات متحده، گفت که به مردم سفارش می‌شود که بین ساعات ۱۰:۰۰ پیش از چاشت تا ۰۶:۰۰ شام، اگر ضرورت نباشد، از رفتن به بیرون اجتناب کنند. او افزود که نوشیدن مقادیر بیشتر آب، پوشیدن لباس‌های دارای رنگ روشن و گشاد، تا حد زیاد از تاثیرات گرما جلوگیری می‌کند.

در جنوب ایالت کالیفورنیا گرمای شدید سبب آتش‌سوزی جنگل‌ها شده و کارمندان اطفاییه از چند روز به اینسو برای مهار کردن آتش تلاش دارند.

با اینحال، سلسله‌کوه‌های راکی در شمال ایالات متحده روز دوشنبه شاهد برفباری بود و پیش‌بینی شده است که این برفباری روز سه شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر، موج جدید رطوبت شدید استوایی که از خلیج مکسیکو منشا گرفته است، سبب صدور هشدار بارندگی شدید و سرازیر شدن سیلاب در برخی ساحات ساحلی شماری از ایالت‌های امریکا شده است که در حاشیۀ این خلیج قرار دارند.