گلوله‌باری در نزدیک قونسلگری اسراییل در مونیخ؛ مهاجم مسلح کشته شد

قونسلگری اسراییل در شهر مونیخ آلمان

پولیس آلمان یک مهاجم مسلح را که روز پنج شنبه پنجم سپتمبر (۱۵ سنبله) در نزدیکی قونسلگری اسراییل در شهر مونیخ به گلوله باری پرداخت، از پا در آورد.

تا کنون هویت مهاجم و انگیزۀ این گلوله‌باری مشخص نشده است، اما یواخیم هرمن، وزیر داخلۀ ایالت باوریا گفته است که از محل وقوع این گلوله‌باری، قونسلگری اسراییل، بر می‌آید که هدف "ممکن نهادهای اسراییلی" بوده باشد.

هرمن گفت: "پولیس به عامل این رویداد که تفنگ با خود داشت و چند گلوله پرتاب کرده بود، پاسخ مسلحانه داد. اکنون باید هویت مظنون و نیز انگیزۀ وی مشخص شود."

مقام‌های آلمانی گفته اند که مهاجم مسلح که زخمی شده بود، در اثر جروحات وارده جان باخت.

آیزک هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل این رویداد را "حملۀ تروریستی" خوانده و گفته است که به خاطر وقوع آن "وحشت‌زده" شده است. او در یک پیام ایکس نگاشته است که با فرانک والتر شتاینمایر، همتای آلمانی‌اش در این مورد صحبت کرده است.

وزیر داخلۀ ایالت باوریای آلمان گفت که حملۀ روز پنجشنبه در پنجاودومین سالروز حملات هولناک بر تیم المپیک اسراییل صورت گرفت و به گفتۀ وی در آن حمله که در سال ۱۹۷۲ به وقوع پیوست، یک گروه تندرو فلسطینی دست داشت.

این گلوله‌باری که حوالی ساعت ۹:۰۰ صبح به وقوع پیوست، منجر به ایجاد ترس و وحشت در مرکز شهر مونیخ شد. به باشندگان و کارمندان دفاتر دستور داده شد که در داخل ساختمان ها بمانند و نیروهای پولیس از زمین و هوا ساحه را زیر رصد گرفتند.

پولیس شهر مونیخ گفته است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر دخیل بودن مظنون یا مظنونان دیگر در این رویداد وجود نداشته و جز مهاجم به کسی دیگری آسیبی نرسیده است.

ننسی فایزر، وزیر دخلۀ آلمان گفته است که این گلوله‌باری را "رویداد جدی" خوانده و تاکید کرده است که "حفاظت از نهادهای یهودی و اسراییلی یکی از اولویت‌های عمده" است.

پس از حملۀ گروه حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن حدود ۱۲۰۰نفر، عمدتاً غیرنظامیان، شد و جنگجویان حماس ۲۵۱ نفر دیگر را گروگان گرفتند، اسراییل نیز غزه را در نزدیک به ۱۱ ماه گذشته هدف حملات پیهم زمینی و هوایی قرار داده است که به گفتۀ مقام‌های فلسطینی منجر به کشته شدن کم و بیش ۴۱ هزار نفر شده است.

به دنبال وقوع جنگ میان حماس و اسراییل، جرایم ناشی از نفرت و حملات بر اجتماعات یهودی در سرتاسر جهان به شمول آلمان افزایش یافته است. استخبارات داخلی آلمان گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۵۱۶۴ مورد جرایم ضد یهودی را ثبت کرده است که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ دوبرابر افزایش یافته است.

شورای مرکزی یهودیان آلمان تخمین زده است که حدود ۱۰۰ هزار یهود در آن کشور زیست داشته و ۱۰۰ کنیسه در سرتاسر آلمان وجود دارد.