چرا نفرت علیه مسلمانان در ایالات متحده دو باره افزایش یافته است؟

گروهی از مسلمانان در حال ادای نماز در شهر مکه

گروه‌هایی که علیه مسلمانان در ایالات متحده نفرت‌پراگنی می‌کنند، زمانی در حال محو شدن بود، اما در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ اسراییل و حماس در غزه، دو باره مطرح و تقویت شده اند.

اکثر این گروه‌ها مانند "دیدبان جهاد" و "اقدام برای امریکا" بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده ایجاد شد و از طریق هراس مردم از تروریزم، رشد کرد. اما با کاهش هراس مردم در سال‌های اخیر، این گروه‌ها تحت تاثیر قرار گرفتند و برخی از این گروه ها از بین رفتند در حالیکه برخی دیگر به موضوعات حاد دیگر پرداختند.

بر اساس معلومات بنیاد غیرانتفاعی موسوم به "مرکز حقوقی فقر جنوبی" که گروه‌ها نفرت افگن را دنبال می‌کند، اعضای این گروه‌ها از ۱۱۴ عضو در سال ۲۰۱۷، به ۳۴ عضو در سال گذشته، تقلیل یافت.

کالب کیفیر، پژوهشگر ارشد در این مرکز می‌گوید که در اوایل سال ۲۰۲۳ اسلام هراسی در ایالات متحده به پیمانۀ چشمگیری کاهش یافته بود. اما درهفتم اکتوبر همین سال گروه حماس بر اسراییل حمله کرد به گفتۀ مقام‌های اسراییلی ۱۲۰۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان، را کشت که باعث تهاجم گسترده نظامی اسراییل بر غزه شد.

گروه‌های ضد مسلمانان که "فرصت طلبانه" به موضوعاتی مانند مفکوره حساس نژاد و یا پالیسی‌های مربوط به هم‌جنس‌گرایان و دگرباشان پرداخته بودند، دوباره وارد عمل شدند.

کیفر به صدای امریکا گفت: "این گروه‌های ضد مسلمان، دوباره به پیام‌های محوری خود بازگشتند و آنان از ماه اکتوبر سال گذشته، به شدت به لفاظی پرداختند".

گروه اقدام برای امریکا در سال ۲۰۰۷ توسط بریجیت گبریل، یک فعال سیاسی امریکایی لبنانی‌تبار ایجاد شد که خود را "نجات یافته از تروریزم" قلم‌داد می‌کند. این گروه به یکی از بزرگترین سازمان‌های ضد مسلمانان در ایالات متحده مبدل شد.

این گروه در اوج رشد خود، بیش از ۵۰ شعبه داشت که هر کدام منحیث یک گروه جداگانه نفرت پراکنی کار می‌کرد. اما در سال‌های اخیر، اکثر شعبه‌های آن یا مسدود شد و یا به موضوعات دیگر پرداختند که این باعث شد تا گروه اقدام برای امریکا با فقط هشت شعبه باقی بماند.

طبق معلومات مرکز حقوقی فقر جنوبی، گروه اقدام برای امریکا، پیش از هفتم ماه اکتوبر ۲۰۲۳، یک موضع "بومی گرایانه‌ای" را اتخاذ کرده بود و در کنار موضوعات دیگر، درخواستی را زیر نام "توقف تهاجم سرحدی تمویل شده توسط مالیه دهندگان" ترتیب داده بود.

بعد از هفتم اکتوبر ۲۰۲۳، این گروه یک سند دادخواهی دیگر را که بیشتر با اجندای این گروه هماهنگ بود، آغاز کرد که در آن از دونالد ترمپ، رییس جمهورپیشین ایالات متحده، خواهان توقف پذیرش مهاجرین فلسطینی از غزه شد.

گبریل، که یکی از حامیان سرسخت ترمپ است، به حامیان خود در مورد دهشت جهادیان داخلی، هشدار داد و در بدل ۲۵ دالر به فروش کتابش زیر عنوان "زیرا آنان متنفرند: یک نجات یافته از دهشت اسلامی به امریکا هشدار می‌دهد" آغاز کرد.

او در ماه اکتوبر، با نشر ویدیویی زیر نام "امریکا بیدار شو" ادعا کرد که "گروه حماس، یک شبکه بزرگ از سلول‌ها را در سراسر امریکا دارد" که از شهر لورل ایالت مریلند تا شهر توسان در ایالت اریزونا می‌انجامد.

گروه های دیگری که از چنین موضوعات تغذیه می‌کردند نیز دوباره به اجندای محوری خود بازگشتند.

دیدبان جهاد، صفحه انترنتی که توسط رابرت اسپنسر، یک چهرۀ برجسته ضد مسلمانان، مدیریت می‌شود، یک مقاله را در ماه اکتوبر نشر کرد که در آن ادعا شده بود "ما در جنگ میان وحشی‌ها و متمدن ها هستیم. هر چیز دیگر، جزیی است".

هشت روز بعد، یک صفحه انترنتی سیاسی همکار بنام فرنت پیج مگزین یا مجله صفحۀ نخست، یک مقاله را تحت عنوان "این اسلام است، احمق" نشر کرد که در آن استدلال شده بود که هر کاری که حماس انجام می‌دهد "توسط مسلمانان در طول تاریخ انجام شده و تا امروز نیز انجام می‌شود".

مجله فرنت پیج، توسط مرکز آزادی دیوید هوروویتز، نشر می‌شود که یکی دیگر از گروه های ضد مسلمانان است. دیدبان جهاد یکی از پروژه های این مرکز است.

اقدام برای امریکا، دیدبان جهاد و مرکز آزادی دیوید هوروویتز، بخشی از آنچه است که به گفتۀ کارشناسان یک صنعت ضد مسلمانان با بودجه خوب و همکاری نزدیک به هم، عمل می‌کند که هر گروه یک نقش جداگانه را در این سیستم ایفا می‌کند.

کیفر میگوید که گروه اقدام برای امریکا، که مقر آن در واشنگتن دی‌سی است، دارای شعبه‌ها در سرتاسر ایالات متحده که "عضله مردمی" این جنبش را تشکیل میدهد و "مرکز امنیت پالیسی" منحیث کانون فکری آن عمل می‌کند.

گروه‌های شامل در این ایتلاف، در فهرست‌های دیگر نفرت پراکنی ظاهر می‌شوند و برخی از این گروه‌ها در تماس صدای امریکا با آنان، این نامگذاری را محکوم کردند.

یک سخنگوی گروه اقدام برای امریکا در یک اعلامیه، برچسب "ضد مسلمانان" را برای این گروه رد کرد و گفت که این سازمان همواره" از شمولیت اعضا از مذاهب مختلف" استقبال کرده است که شامل مسلمانان نیز می‌شوند و میزبان سخنرانان مسلمان در کنفرانس هایش بوده است.

سخنگوی گروه اقدام برای امریکا میگوید که این بنیاد روی "طیف گسترده‌ای از موضوعات کار می‌کند که هیچ‌کدام آن ضد مسلمانان نیست" و به گفتۀ وی "از زمان شکست گروه داعش و القاعده، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴، هیچ نظریه‌ای از سوی گروه اقدام برای امریکا در مورد اسلام رادیکال" نشر نشده است.

در پاسخ به تقاضای صدای امریکا برای واکنش، اسپنسر از دیدبان جهاد، مرکز حقوقی فقر جنوبی را به بدنام کردن "سازمان‌هایی که مخالف اجندای سیاسی افراطی چپ گرای آن اند" متهم کرد.

جی مایکل والر، تحلیلگر ارشد امور استراتیژی در مرکز پالیسی امنیتی، در مصاحبۀ کوتاهی با صدای امریکا، این نامگذاری را "تهمت" خواند و گفت که این نامگذاری مرتبط به انتقاد این گروه از حکومت ایران و گروه اخوان المسلمین است.

کیفر ضمن دفاع از روش عملکرد مرکز حقوقی فقر جنوبی، گفت که این مرکز تنها گروه‌هایی را مشخص می‌کند که مردم را به دلیل نژاد، مذهب، قوم یا جنسیت و هویت جنسی شان، "بدنام" و "شیطانی" معرفی می‌کنند.

این مرکز، گروه‌های نفرت پراگن علیه مسلمانان را منحیث سازمان‌هایی می‌پندارد که "به شکل گسترده اسلام را بدنام کرده و با تیوری توطیه علیه مسلمانان، آنان را منحیث تهدید جدی به ملت تلقی می‌کنند".

تمام گروه های ضد مسلمانان، با گذشت زمان، فعال باقی نماندند. در طول سال‌های اخیر، ده‌ها شعبۀ مرتبط به گروه اقدام برای امریکا مسدود شدند.

سخنگوی اقدام برای امریکا می‌گوید که اکثر گروه‌های عضو آن "به گروه‌های مجازی از طریق زوم و یا دیگر پلتفورم‌های تکنالوژی" مبدل شدند.

سال گذشته، یک گروه ضد مهاجرین و مسلمانان، به نام دیدبان اسکان مجدد مهاجران، غیر فعال شد و از فهرست گروه‌های نفرات پراکن مرکز حقوقی فقر جنوبی، حذف شد.

یکی دیگر از گروه‌های شناخته شده ضد مسمانان به نام "درک تهدید" سال گذشته اعلام کرد که این گروه مسدود می‌شود. این گروه توسط یک کارمند پیشین اداره تحقیقات فدرال یا اف بی آی، که در زمینۀ اشاعۀ تیوری توطیه علیه مسلمانان شهرت دارد، تاسیس شده بود.

طبق معلومات مرکز حقوقی فقر جنوبی، برخی از این گروه‌ها تغییر نام دادند. یکی از گروه‌های پیشین مرتبط به گروه اقدام برای امریکا اکنون زیر نام "هشدار به امریکا" فعالیت می‌کند و تمرکز این گروه ها از "تقویت امنیت ملی" تا "مبارزه با کمونیزم و مارکسیزم امریکایی" را احتوا می‌کند.

کیفر میگوید که در حالیکه ممکن تمرکز این گروه ها از اسلام هراسی دور شده باشد، اما آنان به دعوت سخنرانان شناخته شده ضد مسلمانان به گردهمایی های خود، همچنان ادامه می‌دهند.

کیفر میگوید که با ادامه جنگ در غزه، اسلام هراسی نیز تجدید حیات می‌کند، اما به گفتۀ وی این موضوع ممکن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه نومبر، تغیر کند. کیفر گفت: "تصور من این است که ما تدریجا شاهد کاهش این نوع گروه‌ها خواهیم بود چون این گروه‌ها به فشار روی موضوعات دیگر، آغاز خواهند کرد."

برایان لیوین، پژوهشگر امور جرایم مربوط به نفرت، می‌گوید که جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان در طول سالیان اخیر، با وجود کاهش گروه های نفرت پراکن، افزایش یافته است.

او میگوید که دلیل این پدیده، این است که نفرت حال زمینۀ جدید در میان عوام یافته است که نقش گروه‌های خاص اسلام هراس را منسوخ می‌کند.

لوین در مصاحبه با صدای امریکا گفت: "نکته اصلی این است که نحوه ارتباط ما برای ابراز و انعکاس تنفر، تغییر کرده است و متعصبین نو ظهور از هر نوع، انواع تعصب‌های بیگانه‌هراسی و تیوری‌های توطیه را در سکوهای عمدۀ عمومی مختلف می‌یابند."