غوغای سیاسی ناشی از حمایت عضو افغان‌تبار پارلمان آسترالیا از فلسطین

فاطمه پیمان، قانونگذار افغان‌تبار پارلمان آسترالیا به خاطر حمایت از دولت مستقل فلسطینی از عضویت حزب کارگر تعلیق شده است.

حزب بر سر اقتدار کارگر در آسترالیا پس از تعلیق عضویت یک قانون‌گذار افغان‌تبار با واکنش شدید جامعۀ مسلمان این کشور روبرو شده است.

عضویت فاطمه پیمان، قانونگذار افغان‌تبار پارلمان آسترالیا، پس از ابراز حمایتش از دولت مستقل فلسطینی، در حزب کارگر تعلیق شد. هرچند حکومت آسترالیا از راه حل دو دولت –اسراییل و فلسطین، همزیستی مسالمت‌آمیز این دو دولت و مرزهای مشخص آن حمایت کرده است.

پیمان در صحبت با خبرنگاران گفت که آسترالیا "نمی‌تواند به دو راه حل دو دولت باور داشته باشد و تنها یکی را به رسمیت بشناسد."

او عهد کرد که در صورت رای‌گیری در این مورد بار دیگر از موضع دولت به رهبری حزب کارگر سرپیچی خواهد کرد.

جدال میان پیمان و حزب حاکم کارگر در حول قانون مسما به "همبستگی" می‌چرخد که همه قانون‌گذاران این حزب را ملزم می‌کند تا در یک صف واحد رای دهند.

کیتی گالاگر، وزیر مالیۀ آسترالیا و عضو حزب کارگر، روز سه شنبه به شبکۀ نشراتی آسترالیا گفت که سناتور پیمان مقررات حزب کارگر را زیر پا کرده است.

گالاگر گفت: "اینها تصمیم‌هایی اند که او با درک کاملاً واضح پیامدهای آن، اتخاذ کرده است. بنابراین، من مطمیناً و چنانچه می‌دانم شمار زیاد همکارانم خواهند خواست تا او در حزب کارگر بماند، اما باید تعهد کند که برخی تصمیم‌هایی را که هفتۀ گذشته اتخاذ کرد، تکرار نشود."

گمانه‌زنی هایی وجود دارد که فاطمه پیمان حزب کارگر را ترک کرده و به عنوان سناتور مستقل در پارلمان آسترالیا باقی خواهد ماند و گرایش سیاسی خود را به سمت حزب سبز سوق خواهد داد.

بر اساس نظام انتخاباتی آسترالیا، سناتور پیمان که در ماه می ۲۰۲۲ به صفت سناتور انتخاب شده است، برای شش سال عضو پارلمان خواهد ماند.

گروه مسما به "شبکۀ حامی فلسطین" در آسترالیا با نشر بیانیه‌ای گفته است که با پیمان "ایستادگی قاطعانه" داشته و از سایر قانونگذاران آسترالیایی خواسته است تا از مثال این بانوی قانونگذار پیروی کنند.

فاطمه پیمان متولد افغانستان بوده و در کودکی با خانواده‌اش به آسترالیا پناهنده شد.
موضع‌گیری پیمان و تعلیق کامل وی از حزب کارگر، نشانۀ برجسته‌ای است که جنگ در غزه منجر به تنش‌های سیاسی و اجتماعی در آسترالیا شده است.

برخی گروه‌ها گزارش داده اند که پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس که نزدیک به نه ماه از آن می‌گذرد، اسلام‌هراسی و یهودستیزی در آسترالیا افزایش یافته است.

پس از حملۀ حماس بر اسراییل که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۲۰۰ نفر و گروگان‌گیری کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر شد، اسراییل غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که به گفتۀ مقام‌ها در غزه منجر به کشته شدن نزدیک به ۳۸هزار نفر، به شمول غیرنظامیان، عمدتاً زنان و کودکان و جنگجویان حماس شده است.