افشاکننده اطلاعات محرمانه نظامی در محکمه حاضر شد

یکی از اعضای گارد ملی نیروی هوایی ایالات متحده در ماساچوست، که مظنون به افشای اطلاعات محرمانه اطلاعات نظامی است، روز جمعه، ۲۴ اپریل (۲۵ حمل) در محکمه حاضر شد.

جک تکسیرا، ۲۱ ساله، با اتهامات فدرال به جاسوسی مواجه است.

ماموران ادارهٔ تحقیقات فدرال ایالات متحد، اف‌بی‌آی، تکسیرا را روز پنجشنبه در خانه‌ای بازداشت کردند.

این عضو گارد ملی در نخستین روز محکمه در برابر یک قاضی فدرال به جرم خود اعتراف نکرد و تا روز چهارشنبه که دوباره به محکمه حاضر می‌شود، در نظارت‌خانه خواهد ماند.

جک تکسیرا در دو مورد متهم است: یکی در اختیار داشتن و انتشار اطلاعات دفاع ملی بدون مجوز و دیگری انتشار و حذف اسناد طبقه‌بندی شده است.

نخستین اتهام در برابر وی در چوکات قانون جاسوسی ایالات متحده قرار می‌گیرد که وزارت عدلیه از آن برای بررسی موارد افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده استفاده می‌کند. اگر تکسیرا مجرم شناخته شود، ممکن است با ۱۵ سال زندان مواجه شود.

بریندان کیلی، وکیل تکسیرا، به درخواست صدای امریکا برای اظهار نظر در این مورد تا اکنون پاسخ نداده است.

یک شکایت جنایی که روز جمعه در رسانه‌ها منتشر شد، حاکی از آن است که این عضو گارد ملی در شبکه دیسکارد (Discord)، جایی که مردم به صورت آنلاین گرد هم می‌آیند، اطلاعات نظامی سطح بالای ایالات متحده را منتشر کرده است.

یکی از اعضای همین گروه که با ماموران FBI مصاحبه کرده بود، گفت که آقای تکسیرا مدیر این همایش آنلاین بوده و هدف آن بحث در مورد مسایل ژیوپولیتیک، جنگ‌های جاری و گذشته بوده است.

در شکایت جنایی آمده است که تکسیرا ابتدا فقط یادداشت‌هایی را که از اسناد طبقه‌بندی شده برداشته و نوشته بود در این گروه منتشر می‌کرد، اما بعداً این اسناد را به خانه خود برد و در آنجا عکس گرفت و سپس در گروه به اشتراک گذاشت.

یکی از اسنادی که این عضو گارد ملی با گروه خود به اشتراک گذاشته است، درباره وضعیت جنگ روسیه و اوکراین، از جمله تحرکات نیروها است. در شکایت نامه آمده است که این سند به دلیل محرمیت و حساسیت در بالاترین سطح می‌باشد.

تعدادی از نهادهای خبری که اسناد فاش شده را بررسی کرده اند، می‌گویند که سایر اسناد منتشر شده به صورت آنلاین حاوی اطلاعات حساسی است که نشان می‌دهد چگونه ایالات متحده از متحدان و دشمنان خود جاسوسی می‌کند.

گفته می‌شود که خانواده تکسیرا دارای سابقه نظامی است. او در سال ۲۰۱۹ شامل گارد ملی شد و از سال ۲۰۲۱به این طرف در پایگاه هوایی گارد ملی در ماساچوست اجرای وظیفه می‌کرد.

اگرچه او زمان زیادی را در نظام سپری نکرد، مجوز امنیتی اطلاعات طبقه‌بندی شده را در بالاترین سطح دریافت کرد.